Zniszczono obelisk żołnierzy radzieckich (aktualizacja)

W nocy (11/12.02.) nieznani sprawcy zniszczyli obelisk znajdujący się na cmentarzu żołnierzy radzieckich przy ul. Kościerskiej w Chojnicach. Przy pomocy ostrych narzędzi zniszczony został dwujęzyczny napis „Bohaterom ZSRR”.

Na dwa dni przed lutową rocznicą zniszczono obelisk poległych żołnierzy radzieckich.   |  fot. (ro)

Ślady narzędzi widoczne są także na czerwonej gwieździe umieszczonej nad napisem. Wokół pomnika natomiast nie ma żadnych śladów butów – sprawca wykorzystał sytuację, iż przez całą noc padał śnieg.

Była to już druga próba niszczenia miejsca pochowku. Kilka lat temu na tym samym obelisku ktoś popisał czerwonym sprayem ten sam obelisk. W czwartek 14 lutego w południe mają się tam odbyć uroczystości związane z walkami żołnierzy radzieckich o wyzwolenie Chojnic w 1945 roku.

Aktualizacja:

Jak się okazuje, zniszczeń dokonano wcześniej niż informowaliśmy przed południem. - Wczoraj pracownicy urzędu poszli sprawdzić, jak wygląda ten cmentarz na kilka dni przed uroczystościami - informuje nas Tadeusz Rudnik, komendant straży miejskiej. - To oni poinformowali nas o akcie wandalizmu. Dwa lata temu sprawcy zamalowali obelisk czerwonym sprayem. Przed rokiem dzięki naszym działaniom prewencyjnym nic się nie stało. Tym razem ktoś nas uprzedził. Sądzę, że ktoś mógł to zrobić nawet w ciągu dnia. Przechodnie mogli to uznać za zaplanowane działania, remont itp.

Dzisiaj (12.10.) rano poinformowaliśmy policję o tym zdarzeniu. Po godz. 10.na miejscu był już patrol policji a chwilę później ekipa dochodzeniowa śledcza dokonała pierwszych prac. Sprawa odbiła się szerokim echem w Urzędzie Miejskim.

- Nie sądzę, by uczynił to złomiarz, któremu zależało na mosiężnych literach - komentuje Arseniusz Finster, burmistrz Chojnic. - To wstyd. Ludzie, którzy nie szanują miejsc pochówku, niezależnie od narodowości pochowanych, nie zasługują na miano człowieka. Należy szanować takie miejsca. Każda ziemia, w której są pochowani, ludzie jest miejscem uświęconym.

A co z konsekwencjami tego wandalizmu? - pytamy.

- Oficjalnie zgłośiliśmy na policji fakt popełnienia przestępstwa. W naszym odczuciu jest to przestępstwo, bo szacowane straty będą sięgać co najmniej kilku tysięcy złotych. Obelisk trzeba będzie odnowić, zamówić i zamontować nowe litery. Ze względu na specyfikę materiału użytego do budowy obelisku, możemy to zrobić najwcześniej na przełomie marca i kwietnia. Rozważam tez montaż kamery monitorującej ten obszar.

(ro)

relacja_video.jpg

Aktualizacja:

W nawiązaniu do ostatnich wydarzeń w Chojnicach i w związku z tym przesyłam w załączniku Oświadczenie Zarządu PiS Chojnice w tejże sprawie. Bartosz Bluma.

zobacz

fotoreportaz.jpg

1

2

3

  1. 17 lutego 2013  15:07   super (3)   czrny hifi

    ty anonim ty wez zwerbuj sobie nowy mozg bo jak widze twoje wypowiedzi to az krew zalwa ruro.....

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 18 lutego 2013  12:05   mira to o tobie było...   der

      o tym twoim pustym śmiechu, co w tunelu smród napotkał i się potem oblał.

      0
      0
    • 17 lutego 2013  17:12   hahaha ale sie uśmialam z ...   mira

      hahaha ale sie uśmialam z tej odpowiedzi o echu...hihi...dobre, dawno sie tak nie ubawilam

      0
      0
    • 17 lutego 2013  16:56   zajrzyj sobie tam, gdzie ...   lop

      zajrzyj sobie tam, gdzie konczą ci się plecy i pokrzycz do tunelu, o ile echo ci odpowie, to podyskutuj sobie z nim, jak nie wyjdzie zawsze mozesz walnąc sobie jajcami w leb, może ci rozum przywróci?

      0
      0
  2. 16 lutego 2013  20:45   fajne (1)   pol

    chłopaki zrobili to co kazdy mysli zgineli ludzie a to nie jest jeszcze powód do tego by czcić zssr tamto tak samo jak niemcy przyniosło morze krwi dla naszej ojczyzny

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 lutego 2013  12:06   "KAŻDY" myślał   BBN

      żeby tak zrobić??? To znaczy kto? Chyba tylko tacy debile jak ty zas...y idioto!

      0
      0
  3. 15 lutego 2013  20:58   Do narodu (2)   myśliciel

    Ci którzy to zdewastowali pomnik, działali na czyjeś polecenie. Nie trudno odgadnąć kto za tym stoi.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 19 lutego 2013  12:34   nie ma narodu   k.

      jest masa upadłościowa

      0
      0
    • 15 lutego 2013  21:24   Masz rację!   BBN

      Ja myślę, że to działacze lub sympatycy HAS, można obstawiać zakłady u bukmachera!

      0
      0
  4. 15 lutego 2013  20:56   od obalenia krola (1)   nie klamstwu izlodziejstwu

    polskim kacykom stale jakos blizej do niemcow, ruskich, austryjakow,sojusze z amerka im sie snia i bog wie jeszcze z kim.a prawda jest taka ze puki tu nie bedzie silnego dobrze zorganizowanego panstwa to polacy moga byc jedynie poslugiwaczami w europie ktora tylko z silnymi i dobrze gospodarujacymi sie liczy tak jak za krolestwa polskiego to bylo!czas przetrzec slepia i wypedzic klase poityczna boli i innego talatajstwa na gore lodowa , niech tam swoimi koncepcjami pingwiny do dobrobytu prowadza!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 16 lutego 2013  12:25   Słownik   anonim

      ortograficzny do rąk baranie i lekcje odrabiać!

      0
      0
  5. 15 lutego 2013  11:43   może to prowokacja?   anonim

    czy szpieg za artykułu: http://www.gazetawsieci.pl/news10.php zwerbował kogoś w Chojnicach?

    0
    0
  6. 15 lutego 2013  09:12   Tak się dłutem nie robi.   majster

    Gwiazda - to musiał jakiś jełop w okularach i po studiach dłutować

    0
    0
  7. 14 lutego 2013  21:25   glupota   stanczyk

    i myslenie tego narodu od czasu przyzwolenia na obalenie krola jest porazajace.nie na darmo premier juzef beck powiedzial krotko przed wybuchem 2 wojny swiatowej ,,jezeli poska przegra wojne z niemcami to straci niepodleglosc,lecz jesli polske zajma rosjanie to narod straci polska dusze!

    0
    0
  8. 14 lutego 2013  16:41   Jaki Naród (1)   Chojniczanin

    No cóż, powiem tylko: jaki Naród, takie komentarze...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2013  19:52   taki naród...   exbeatrice.

      ... jakie młodzieży chowanie. winić górę, a nie doły.

      0
      0
  9. 14 lutego 2013  15:40   Pomnik (1)   Zibi55

    Zostawmy pomnik,zmienmy napisy bo bohatyry to nie byli tylko ofiary swojego narodu,a dla nas co by nie mowic taki sam wrog jak niemiec i skonczmy z hipokryzja zostawmy pomnik poleglych zolnierzy i tyle bez uroczystosci bo nie wiadomo czy wpadanie z deszczu pod rynne nalezy do przyjemnosci a katar pewny jak mozemy sie dzis przekonac,jak to mowia nic na sile panie burmistrzu akcja rodzi kontrakcje i tyle

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 15 lutego 2013  14:23   Prawda!   Adi

      Nareszcie coś mądrego czytam :) dzięki

      0
      0
  10. 14 lutego 2013  11:10   do narodu   wasyl

    chwała bohaterom

    0
    0
  11. 14 lutego 2013  10:48   ocena komentarzy (1)   anonim

    Zdecydowana większość wulgarnych i chamskich komentarzy obrażających swój kraj, godność i pamięć o ofiarach chojnickiej ziemi, pochodzi od "stronników wiecznej uległości i konformizmu". Może to i ma jakieś logiczne i historyczne uzasadnienie. Już na lekcji biologii można się dowiedzieć o genotypie przenoszonym z pokolenia na pokolenie.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2013  14:03   Masz rację,   anonim

      bo widać to po tobie.

      0
      0
  12. 13 lutego 2013  20:14   cmentarz   anonim

    jak można mówić "każda ziemia w której pochowani są ludzie jest uświęcona" i jednocześnie usilnie zabiegać o ponowne rozkopanie Wzgórza ewangelickiego? to jest chyba dwulicowość naszego doktora burmistrza.

    0
    0
  13. 13 lutego 2013  19:36   dlaczego nie stawia sie (3)   zdymisjonowany sledczy

    ,w chojnicach pomnikow pileckiemu?odpowiedz jest bardzo prosta.jego mordercy wciaz zyja w ,,wolnej polsce,,biora wielotysieczne emertury z resortu,po meksykach ujezdzaja,w hotelach sie spotykaja bo tam ich nikt nie zna i swietuja urodziny jaruzelskiego wychwalajac przytym bolka jaka im wspanila sielanke na stare lata zgotowal i knowaja z alganowami i innymi psubraty.to byl cel stanu wojennego zpewnic sobie bezkarnosc w nowych czasach i obsadzic wszystko pro -putinami zeby to dzialalo,a szkodliwych likidowac.apolityczny papala jest przykladem!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  21:44   Jeb..... się tą   anonim

      sporą pałą w pusty łeb, to ci rozum przywróci.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  21:42   a pała jest i to spora ...   anonim

      a pała jest i to spora niedlugo dam ci się z nią zapoznać.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  20:22   To ty "SZAMIL"   HHHjjj

      tylko podpis zmieniłeś, ale bełkot ten sam nieuku! Słownik ortograficzny w łapy i odrób lekcje, bo jutro w szkole dyktando i znowu będzie pała ciołku.

      0
      0
  14. 13 lutego 2013  18:56   re (2)   jacek

    Jakieś liberalne świnie się wypowiadają, od razu chce się im radziecki pomniki usuwać. Nie za dużo tego liberalizmu? Już nawet brak kultury dla historii. Precz z komunizmem, a co, może imperialistyczne mocarstwo lepsze, co sławi swą globalną kulturę, często naganną.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  20:18   Polacy mają aureole   anonim

      nad głowami, skrzydła u ramion i wydaje im się, że są narodem wybranym i pępkiem świata.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  19:46   jacusiu   julcia

      chyba bredzisz i mylisz pojęcia. nie ma ideału jest tylko mniejsze i większe zło. Polska zawsze stała po stronie tego mniejszego, tacy już jesteśmy i nic na to nie możemy.

      0
      0
  15. 13 lutego 2013  14:58   dlaczego takim ludziom nie stawia sie pomników? w mieście Chojnice. (2)   pokłos

    http://ksiazki.wp.pl/gid,15328974,tytul,Zglosil-sie-na-ochotnika-do-Auschwitz-Po-wojnie-zostal-rozstrzelany-przez-Polakow,galeria.html?ticaid=1100ef

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  15:30   hej anonim   wasata p..ła

      z tym pi...l to tobie do twarzy. pewnie jakie wpisy taka fizjonomia.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  15:12   Jak nie wiesz to nie pi....l!   anonim

      Nie zgłosił się na ochotnika do Auschwitz, tylko specjalnie wszedł w łapankę, a gdzie trafi tego nie mógł przewidzieć, równie dobrze mógł zostać wywieziony na roboty do Niemiec! Słyszysz, że dzwonią ale nie wiesz w którym kościele! Przeczytaj książkę pt. "Mój Auschwitz" może wtedy poznasz prawdę!

      0
      0
  16. 13 lutego 2013  14:26   zmienic nazwe (1)   llawrentij beria

    z chojnice na STALINO-GOROD!jak ladnie i swojsko brzmi,az ucho cieszy!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  17. 13 lutego 2013  14:12   najgorszy   orez

    wanddalizm to ten w jaki ,,wladza,,niszczy polske!

    0
    0
  18. 13 lutego 2013  11:36   dlaczego (1)   menuchin

    na chojnickim rynku zamiast fontanny nie stoi jeszcze pomnik CZAPAJEWA NA KONIU a lokalna telewizja nie wyswietla 2x dziennie w ferie dla dzieci filmu pod tym samym tytulem!?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  12:53   Dlatego   anonim

      żeby idioci mogli zadawać pytania na miarę swojego intelektu.

      0
      0
  19. 13 lutego 2013  11:22   każdy wandalizm jest godny potepienia, ale... (1)   refleksja

    ... nazywanie aktu wandalizmu względem martwego przedmiotu "odczłowieczeniem" jest pewnym nadużyciem. W szczególności gdy mamy do czynienia z symbolem odpowiedzialnym za to "odczłowieczenie". Proste spychanie winy na prosty i także prymitywny rodzaj ekspresji jakim było zniszczenie pomnika, nie upoważnia nikogo do lakonicznych stwierdzeń i stereotypowych postaw bliskich systemom z lekka reżimowym, bez zbadania i oceny przyczyny. Freud już dawno temu udowodnił że krzywdy (traumy i cierpienia) tłamszone świadomie lub podświadomie, skrywane w najskrytszych zakamarkach naszej podświadomości, mogą eksplodować ze zdwojoną siłą często w nieobliczalny i nieracjonalny sposób. Dlatego 24 lata "wolnej Polski" już dawno powinno wykształcić "elity" które w sposób cywilizowany powinny uporać się z tym dylematem. A nie ograniczać się do prymitywnych połajanek, zakładania kamer i infantylizacji tego poważnego i ważnego dla mieszkańców miasta zagadnienia. Myślę że dialog społeczny, a nie tyrady ideologiczne, powinny być rozwiązaniem tego intymnego i jeszcze tak naprawdę nie wydobytego z naszej podświadomości bolesnego zagadnienia. Ale jak widać dla wielu łatwiej jest gasić pożar, rzucać kalumnie, niż zastanowić się nad przyczyną i genezą tych często niechcianych, bo jakże mega trudnych do rozwiązania tych psychologicznych, historycznych, moralnych i patriotycznych problemów.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  20. 13 lutego 2013  11:17   chwala tym (2)   dudajew

    co w 70 latach wysadzili pomnik lenina w poronninie.tez ich policja scigala ,mieli za molo dynamitu i urwalo tylo noge zbrodniarzowi i oko sie zdeformowalo!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  14:34   ci sami co kiedyś wysadzali (Stefek N. )   rob

      Dzisiaj z lubością lizą d..ę każdemu i na wszelkie sposoby by koryta nie stracić, a sprawy kraju wyglądają tak jak wyglądają. załgani kosmopolici.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  13:44   Wtedy nie było   anonim

      POLICJI tylko MO i SB ale potrafili być bardziej skuteczni niż te wszystkie tajne i jawne służby utworzone przez solidaruchów!

      0
      0
  21. 13 lutego 2013  11:03   widocznie (5)   szamil

    obecna wladza czerpie krociowe zyski z umizgiwania sie putinoskim mordercom.nie tak dawno cale to pokolenie dzisiejszych kacykow wystawalo po placach i ulicach z czerwonymi szmatami w rekach oddajac balwochwalcze holdy zwiazkowi radzieckiemi i jego armi z okazji swieta ludzi pracy i rocznicy rewolucji 17 listopada wpajajac w szkolach bajki o internacjonalizmie i opanowaniu swiata przez radziecki system lepszy nad inne?!to ldzie nie majacy w sobie zadnego patrityzmu zadnej moralnosci ani wiary w to ze polska morze cos znaczyc,zasklepieni we wlasnych ukladach w ktorych jedni drugim rozdaja spoleczne i ukradzione z uni pieniadze.wedlug raportow mm5 budowa kilometra autostrady w polsce lub inna inwestycja kosztuje niemal 3x tyle co w niemczech czy szwecji.to prawdziwie putinowski model gospodarczy.tam tez tak jest!tylko patrzec jak postawia pomniki tym co rozjechali czolgami budapeszt w 1956 iczechoslowacje w 1968 a takze wymordowali trzy czwarte afganistanu, i swoich przeciwnikow,politkowska ,litwinienke .mlodzierz jest swiadoma mlodzierz ma oczy i internet i widzi co sie dzieje.WSTAP DO PAW !

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2013  21:40   Wyjaśnienie   Sabina Budkiewicz

      Wyjaśniam, że "S.B" to na pewno nie jestem ja ! Choć są to moje inicjały. Na tej stronie, jeśli już piszę, to podpisuję się pełnym imieniem i nazwiskiem. A co do tematu ... szkoda mojego czasu !

      0
      0
    • 14 lutego 2013  10:36   słoma z butów i nie tylko wystaje   kronos24

      dalej nakręcaj się dalej. już wolę moherowe berety niż wulgarne bzdety. dziecko zanim kogokolwiek skujesz, to się zastanów czy swego życia nie marnujesz? niektórym wychowankom systemu pogardy do osiągnięcia dna już została tylko jedna miarka.

      0
      0
    • 13 lutego 2013  20:16   Milczeć szmaciarze   anonim

      moherowe bo wam mordy skuję!!!!!!!!!!!!

      0
      0
    • 13 lutego 2013  15:49   S.B. to Ty własnie ...   anonim

      S.B. to Ty własnie wykazałeś(-aś) totalny bełkot! Masz korzenie czerwone...

      0
      0
    • 13 lutego 2013  11:18   Masz ukończone gimnazjum   S.B.

      czy zaledwie podstawówkę? Zapewne to drugie, bo nawet nie wiesz głąbie co należy pisać z dużej litery, a cała ta wypowiedź do kompletny bełkot! Wytrzyj smarki i wracaj do książek, albo do piaskownicy matole!

      0
      0
  22. 13 lutego 2013  06:25   ...nie chcę gloryfikować ... (5)   daro

    ...nie chcę gloryfikować Armii Radzieckiej ...chcę tylko aby dusze prostych, zwyczajnych ludzi mogły spoczywać w spokoju a bezmyślni idioci dewastujący te miejsca zastanowili się chociaż przez chwilę, że pod nagrobkiem, który rozbijają lub zamalowują farbą, spoczywa nie żaden komuch, nazista czy morderca tylko zwykły człowiek, który chciał wrócić do domu...do matki, żony, swoich dzieciaków czy przyjaciół ...ginęli od kul wroga, ale i od kul swoich rodaków, od odmrozeń, chorób ...polegli na naszej ziemii ...wobec śmierci wszyscy są równi ...bez polityki i bez uprzedzeń ...poprostu żołnierski los ...w kazdej armii swiata taki sam ...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 18 lutego 2013  14:28   Do qrys   Heh

      Ja przecież wcale nie popieram niszczenia pomnika. Ja tylko przypominam, ze nie za naszą wolność walczyli i nazywanie ich bohaterami, którzy walczyli o wyzwolenie Chojnic, to po prostu przesada!!! Oczywiście niezależnie od tego co na temat ich wyczynów myślę ja lub ktokolwiek inny, nie wolno zachowywać się w taki sposób. Niszczenie pomników to zwykle chamstwo i tyle! Natomiast te urzędowe ceregiele, to już duża przesada. Pozdrawiam :)

      0
      0
    • 17 lutego 2013  11:28   Trochę przyzwoitości ...Heh   qrys

      Łatwo nam oceniać po latach, na zimno innych ludzi, zwłaszcza żołnierzy, którzy każdego dnia ocierali się o śmierć. Pewnie to nie usprawiedliwia zbrodni, ale należy zwyczajnie pamiętać, że to były okropne, straszne dla wszystkich czasy, w obliczu których ze zwykłych ludzi wychodziło zwykłe barbarzyństwo i zezwierzęcenie. Owszem, zgadzam się, że można a nawet trzeba zmienić napis na tym pomniku, ale wypada uczynić to godnie i godnie ze zmarłymi postępować. W Krakowie zniszczono pomnik bohaterskiej Inki; gołym okiem widać, do czego prowadzi zdziczenie obyczajów.

      0
      0
    • 15 lutego 2013  14:19   do daro   Heh

      Przepraszam :) ginęli dla interesu swojego kraju i zgadzam się, że za to szacunek się należy, chociaż głównie Rosjan i nie nasz, bo do gwałtów, morderstw i kradzieży raczej nikt ich nie zmuszał, prawda?

      0
      0
    • 14 lutego 2013  08:54   do Heh   daro

      jak można ginąć "dla swojego interesu" ?! co można mieć w tym za interes aby zginąć ?! najpierw pomyśl - potem napisz ...

      0
      0
    • 13 lutego 2013  15:38   Prawda   Heh

      Ale chcąc wrócić do żon, matek i dzieci, po drodze gwałcili nasze babcie, czyli zony naszych dziadków, matki naszych matek ... Gdzie tu wyzwolenie??? Wygrali Niemców żeby ich miejsce zająć, a nie po to by nas ratować! A to duża różnica!!! Ginęli nie dla nas, a dla swojego interesu.

      0
      0
  23. 13 lutego 2013  05:45   Ty bez sensu sie nie boj o ...   anonim

    Ty bez sensu sie nie boj o UPA boś D...A. Taki pomnik na pewno nie powstanie w Chojnicach.

    0
    0
  24. 13 lutego 2013  01:26   Nie widze sensu stawiania ...   Boom

    Nie widze sensu stawiania takich pomników. Wiadomo ze wiekszosc ludzi bedzie przeciw. Boje sie ze kiedys moze powstac pomnik UPA (Ukraińska Powstańcza Armia).

    0
    0
  25. 12 lutego 2013  21:02   Ja się tylko pytam komu ten ... (1)   anonim

    Ja się tylko pytam komu ten pseudo-patriotyzm pomaga?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  26. 12 lutego 2013  20:34   Tego dnia bohaterowie weszli ...   chojniczanin

    Tego dnia bohaterowie weszli do naszego miasta.Weszli również do sióstr Franciszkanek i zabili s.Aldegund która stanęła w obronie dziewcząt napastowanych przez żółnierzy radzieckich.Burmistrz składa hołd takim Bohaterom. Brawo.A potem będzie na odsłonięciu tablicy pamiątkowej upamiętniającej to wydarzenie?

    0
    0
  27. 12 lutego 2013  18:07   paranoiczna sytuacja (3)   inka

    Z jednej strony wyzwoliciele, z drugiej strony okupanci. Ci którzy drą p...ę w obronie pomników postsowieckich i tu proszę nie mylić z grobami poległych żołnierzy rosyjskich którym należy się szacunek, powinni stanąć przed lustrem i się dziesięć razy zastanowić czy nie obrażają swoją postawą setek tysięcy zakatowanych, zabitych i umęczonych swoich rodaków. No chyba że takimi rodakami nie są?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  15:44   Inka bardzo dobrze to ...   anonim

      Inka bardzo dobrze to ujęłaś. Pozdro

      0
      0
    • 13 lutego 2013  01:21   Inka ma racje. A ty drogi ...   Polus

      Inka ma racje. A ty drogi anonimie wykazałeś sie taka kultura ze śmiem stwierdzićze to ty jestes "pusty". Nie obrazaj nikogo tylko wypowiedz sie na temat.

      0
      0
    • 12 lutego 2013  20:02   Puknij się   anonim

      w swój pusty łeb głupia babo!

      0
      0
  28. 12 lutego 2013  16:05   oczywiscie akurat TAM ...   ja

    oczywiscie akurat TAM monitoring nie siega...tylko na kierowcow. po***** straz miejska

    0
    0
  29. 12 lutego 2013  15:27   Powiesiłbym takich na tym cmentarzu (3)   burak

    Ten obelisk postawiono bohaterom a nie zbrodniarzom.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  30. 12 lutego 2013  14:32   Bohaterowie ZSRR (1)   ale jaja

    17 września 1939 roku wespół z Bohaterami III Rzeszy rozpoczęli wyzwalanie..., składajmy im kwiaty w podzięce 1 września, 17 września, 14 lutego i 8 maja...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  17:28   Tak jak my Czechów   Seth

      na Zaolziu w 1938. Jak będziemy lepsi to bądźmy dumni.

      0
      0
  31. 12 lutego 2013  14:27   Polska to dziwny kraj. ...   Polus

    Polska to dziwny kraj. Celebrujemy radzieckich żołnierzy ktorzy byli naszymi okupantami i to ze na koniec wojny pozmienialy sie fronty to to nie ma znaczenia , bo nie byloby tego bez ich wczesniejszego ataku na Polske. Zreszta po wojnie tez nas okupowali. Zastanawia mnei dlaczego nie stawiamy pomników z okazji zdobycia Kremla w 1610 r ? Nie widzialem nigdzie pomników Żółkiewskiego.

    0
    0
  32. 12 lutego 2013  13:55   seth (1)   tito

    a gdzie dzisiaj rodza sie polskie dzieci!od giblartaru po fiordy norwegi.w rodzinach polskich emigrantow bo dzieki polityce proputinowskiej wladzy w polsce i jej polityce dla ich rodzicow nie ma w polsce pracy ani szns na lepsze zycie.temat tabu jak za gierka narkomania.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  33. 12 lutego 2013  13:47   czy w dzisiejszych (1)   PAW

    wolnych niemczech oddaje sie czesc pomnikom armi sowieckiej do postawienia ktorych zmuszono niemcow tak jak i nas po przegranej wojnie ktora wywolali.albo ma sie polityczna niezaleznosc tak jak niemcy,albo jest sie takim jak polska kwakwa rakwa panstwem z ktorym nikt sie nie liczy i ktorego obywatele sami musz okazywac wyrazy dezaprobaty dla polityki prowadzonej przez wladze ktore sa zbyt tchorzliwe zbyt skorumpowane i niejednomyslne aby z otwarta przylbica powiedziec glosno ze polacy sie nie godza na pewne rzeczy.kara za dopuszczenie do upadku rzeczpospolitej krolewskiej potrwa jeszcze dlugo!

    0
    1
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  17:45   polska racja stanu   roxana

      trochę racji w tym co piszesz jest. problem w tym że tych co dbają o polską rację stanu to ze świeczką szukać. od 2010 jest z tym problem, duży problem.

      0
      0
  34. 12 lutego 2013  13:44   aaaaaaaaaaa (1)   anonim

    A JAKIE JEST STANOWISKO W TEJ SPRAWIE PCHS-u?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  35. 12 lutego 2013  13:40   Jakie to przykre, że osoby ... (1)   anonim

    Jakie to przykre, że osoby dokonujące tych zniszczeń nie wiedzą, iż większość tych radzieckich żołnierzy było zwyczajnym mięsem armatnim, a te pomniki to szacunek należny zmarłemu a nie ideologii i dygnitarzom...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  14:16   A inni żołnierze z innych ...   anonim

      A inni żołnierze z innych krajów to nie mieso armatnie ? Idac twoim tokiem myślenia w Chojnicach powinien powstać również pomnik Nazistowskich Żołnierzy ktorzy przeciez w wiekszosci tez byli zwyklymi pionkami do odstrzału.

      0
      0
  36. 12 lutego 2013  13:26   Już zapomnieliście jaki w ...   anonim

    Już zapomnieliście jaki w Polsce podniosl sie lament i skowyt jak na Litwie czy Ukrainie zniszyli polskie nagrobki, my możemy? a jak on nam to już żle? Widać Polska i miasto Chojnice pustakami stoi skoro jest przyzwolenie na takie dzialanie

    0
    0
  37. 12 lutego 2013  13:11   Tak się niszczy pomniki ... (3)   xxx

    Tak się niszczy pomniki Ruskich . Precz ze Stalinami ! :D Moje arcydzieło w Chojnice.com :) Jestem z siebie dumny :)

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  38. 12 lutego 2013  12:35   Afera, bo jakiś jełop na ...   anonim

    Afera, bo jakiś jełop na gazie usunął litery z obelisku. Tego, że analogiczna sytuacja regularnie zdarza się na cmentarzu ewangelickim nikt nie zauważa. Nikt nie widzi jak dewastowany jest cmentarz przy ul. Gdańskiej na przeciwko Domu Kultury. Czy dawni mieszkańcu Chojnic nie zasługują na taki sam szacunek, którym niektórzy darzą tylko Żołnierzy Radzieckich?

    0
    0
  39. 12 lutego 2013  12:31   a moze by tak   oszo

    zmiamiast pomnikow gloryfikujacych armie imprialnej rosji zaczac wydawac w zimie choc jeden goracy psilek dziennie z budrzetu miasta tym ktorych ,,madra,,polityka tego ,,panstwa,,uczynila glodnymi bezrobotnymi i bezdomnymi setkami tysiecy.w chojnicach ich tez nie brakuje. nie ma z czego?dla zwyklych ludzi w tym kraju nigdy nie ma z czego?

    0
    0
  40. 12 lutego 2013  12:25   Tysiące dzieci z Europy Wschodniej zostało wywiezionych podczas II wojny światowej do hitlerowskich   Seth

    Całość http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/zrabowana-tozsamosc,1,5416024,kiosk-wiadomosc.html

    0
    0
  41. 12 lutego 2013  12:11   do seth   PAW

    niedlugo kupia tez chojnice,i znowu beda spiewac ,,UNZER HAJMAT UND.....lecz co w tym bedzie polskiego?

    0
    0
  42. 12 lutego 2013  11:58   niestety ale w Chojnicach ...   zena

    niestety ale w Chojnicach jest kupa kretynów,może kiedyś na ich grobach ktoś zrobi kuku

    0
    0
  43. 12 lutego 2013  11:49   Większość debilnych ...   anonim

    Większość debilnych komentarzy nie nadaje sie do czytania, skoro wielu przeszkadzały, jak mowia czołgi sowieckie - to do wyboru było jeszcze krematorium!

    0
    0
  44. 12 lutego 2013  11:43   Do "uzi" - dlaczego nie pozwolili (1)   Seth

    ci skończyc podstawówki? Stocznia Gdańska nadal istnieje, ostatnio właściciele kupili chojnicki Mostaostal.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  12:32   brednie opowiadasz. Stocznia ...   anonim

      brednie opowiadasz. Stocznia nigdy nie kupiła Mostostalu i nie kupi, bo sama ma kłopoty finansowe. Mostostal jest dzierżawiony i właśnie znowu zaczął wypłacać pracownikom wynagrodzenie w ratach.

      0
      0
  45. 12 lutego 2013  11:42   nie ma innej   polska armia wolnosci PAW

    drogi jak radykalne dzialanie,zrobili sobie prawa wktorych to tylko wladza ma racje.protesty prosby i petycje nic juz nie dadza.wladza tylko sily sie boi ale tylko takiej ktora morze wysadzic ja z siodla,w taki badz inny sposob.

    0
    0
  46. 12 lutego 2013  11:32   teraz pro putinoska (2)   uzi

    banda bedzie wielce ubolewac i zakrojone na wielka skale sledztwa policji nakazywac!mlodego zycia sowietskich zolnierzy ktorym z rozkazu stalina kazano biedz jak najszybciej na zachod oczywiscie szkoda ale cholubienie post stalinowskiej ideologi ktora wg leninowskiego zalozenia ,,po trupie polski zdobede europe,,jest w ,,wolnej polsce,,pluciem w twarz tym ktorzy przez stulecia walczyli z rosyjsko radzieckim imperializmem,ktory od roku 1612 roku stara sie wszelkimi sposobami zetrzec nas z mapy europy.na nie istniejacej stoczni gdanskiej postawcie pomnik bolka trzymajacego w rece 2ooo zlotych otrymane od s-becji za donoszenie na kolegow z pracy!,a jaruzelski niech mu na trabce zagra!to jest prawdziwa polska i wasza moralnosc-handlerzy wlasnym narodem.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  13:42   Burak   anonim

      DOKŁADNIE CIĘ POGIĘŁO!!!!!!

      0
      0
    • 12 lutego 2013  11:50   100/100   anonim

      100/100

      0
      0
  47. 12 lutego 2013  11:13   Gdyby Niemcy zrealizowali ...   10 - latek

    Gdyby Niemcy zrealizowali swoj plan bylibyśmy narodem nie tylko wytrzebionym, ale glownie niewolniczym bez edukacji pracujący dla Niemcow, z dwojga zlego wejście rosjan do Chojnic bylo najlepszym rozwiązaniem, ciekawe dlaczego nikt nie ma pretensji do aliantow, ze nas haniebnie sprzedali, jak czytam te wasze wypociny w komentarzach, to wiem, ze o historii nie macie najmniejszego pojecia.

    0
    0
  48. 12 lutego 2013  11:10   Wnuku, a babcia nie mówiła nic o Niemcach? (1)   Seth

    Chyba rozumiem dlaczego:-) Wiem, że część chojniczan o odcieniu czarno-brunatnym wcale nie bała się Niemców natomiast bardzo, ale to bardzo ruskich!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  16:29   oni   on

      Dzieciaki co wiecie o wojnie, o żołnierzach.Wojna ma swoje prawa. Dziś żyje jutro już ginie. To prawda nie bała się Niemców, bo to aniołki - tylko zobacz Dolinę śmierci, cmentarz pomordowanych, pomniki i tablice nauczycieli, kolejarzy, księży. Kto to zrobił? Drogi Niemiec.

      0
      0
  49. 12 lutego 2013  11:05   Bez sensu (1)   Wnuk

    Zwykle chamstwo i tyle... natomiast co do pomnika, to tez uważam, ze postawienie go było pomyłką. Moja babcia często opowiadała jak Ruscy weszli do Chojnic. Strach był potworny, bo chodzili po domach kradli, gwałcili i ZABIJALI!!! I to się nazywa walka o wyzwilenie??? Moja babcia znała wiele młodych dziewcząt i ich mam, zamordowanych w ten sposób. Szkoda, ze tego nikt nie pamięta... jednak niszczyć coś co już zostało postawione? Słusznie czy nie, to po prostu bez sensu!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  16:23   lustro   wujek

      Drogi wnuku czy wiesz co to wojna. Co Amerykanie robili w Korei, Wietnamie a Teraz W Afganistanie.

      0
      0
  50. 12 lutego 2013  11:05   To jest historia i należy ... (3)   anonim

    To jest historia i należy ją pozostawić bez dorabiania ideologi!!!!!!!!!!!!!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  16:18   bohaterzy   weteran

      gdyby nie ci żołnierze, którzy gnali Niemca z pod Moskwy do Berlina i też przez Chojnice to może twoi rodzice wyszli przez komin w Stuthofie. Bo taki był los dla Polaków.

      0
      0
    • 12 lutego 2013  11:48   ja pierdziele skąd sie tylu ...   anonim

      ja pierdziele skąd sie tylu durni bierze, ty pewnie wybrałbys krematorium?

      0
      0
    • 12 lutego 2013  11:47   Historia ideologii ...   anonim

      Historia ideologii przywieziona na komunistycznych czołgach...

      0
      0
  51. 12 lutego 2013  10:57   bolszaja żopa (1)   anonim

    a jakby tak usunac ten pomnik na dobre? wiele osob tylko on drazni!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 13 lutego 2013  08:23   nie warto...   grzegorz

      dla garstki oszołomów, których drażni ten pomnik nie warto go stąd ruszać. Może wrażliwi powinni po prostu odwrócić wzrok ?

      0
      0
  52. 12 lutego 2013  10:45   konflikt   R.

    Pomnik to nie cmentarz. Cmentarz jest obok. Pomnik to wyraz poparcia pewnej ideologii, z którą wiele osób się nie zgadza. Tym niemniej także potępiam takie radykalne zachowanie - niszczenie napisów na pomniku.

    0
    0
  53. 12 lutego 2013  10:31   zbieracze złomu?   anonim

    zbieracze złomu?

    0
    0
  54. 12 lutego 2013  09:55   A co palkarze poszłiby za ... (1)   Kolo

    A co palkarze poszłiby za śladami butów? Haha to nie csi zagadki chojnic

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  12:15   Nawet nie wisz jak łatwo ...   P

      Nawet nie wisz jak łatwo wpaść przez odciski butów. Sprawdza monitoring. Zoabcza kto sie krecil w tych okolicach w nocy. Potem zawęża grono i beda łączyćfakty. Odciski butó są jak odciski palców. Jak znajda i dopasuja to nie masz szans na wykrecenie sie.

      0
      0
  55. 12 lutego 2013  09:50   Jakimż trzeba być durniem, ... (1)   Kazik z II b

    Jakimż trzeba być durniem, aby wyżywać się na poległych, symbolika tego miejsca nakzauje zachować szacunek, bez względu na narodowość poległych.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 12 lutego 2013  15:25   masz racje   emigrant

      masz racje

      0
      0