Gminny budżet już skrojony na miarę

Przyjazny dla inwestorów i mieszkańców, proinwestycyjny - taki ma być przyszłoroczny budżet gminy. Jego projekt będzie złożony do rady gminnej stosownie do tego, jak przewidują przepisy, do 15 listopada.

Wójt gminy Chojnice Zbigniew Szczepański przedstawił dziś szczegóły budżetu na 2016 rok.   |  fot. (ro)

Jego główne parametry: szacowane dochody – 58 mln zł, wydatki – 61 mln zł.  Planowane są obniżki podatków w kwocie 3,5 mln, ulgi dla inwestorów – 1,5 mln. Dotacja dla Gminnego Ośrodka Kultury została określona na 2,6 mln, dla Gminnego Zakładu Gospodarki Komunalnej – 2,1 mln. W budżecie będzie ok. 3 mln deficytu.

-  13 radnych z koalicji pracowało nad tym budżetem wiele dni - relacjonuje wójt Zbigniew Szczepański. - To trudny budżet, zakładający 50 % - owy poziom zadłużenia, bo zrealizowaliśmy dużo inwestycji. Ulgi dla inwestorów będziemy stosować z tytułu tworzenia miejsc pracy. W rankingu podatkowym województwa stosujemy największe  ulgi, podobnie miasto i gmina Brusy, gmina  Czersk i Chojnice. Z nowinek - zaniechamy pobierania opłaty klimatycznej, chcemy zracjonalizować wydatki GOK a szczególnie utrzymanie w dotychczasowej formie niektórych świetlic.

W gminie nieznacznie podrożeją ceny ścieków - będą kosztować tyle, co w mieście (7,18 zł z 1 metr sześcienny). Koszty utylizacji dla naszej gminy wynoszą 13, 60 zł/ m. sześc., więc mieszkańcy gminy zapłacą 53% tych kosztów. Dotacja dla GZGK w wysokości 2,1 mln rekompensuje ten koszt. Wstępnie na realizację i przygotowanie kolejnych inwestycji budżet przewiduje 8,1 mln zł.

Największy wydatek to budowa ścieżki rowerowej z Chojnic do Angowic (1,5 mln zł). Sporo, bo 700 tys. złotych pochłonie budowa sieci wodociągowej z przyłączami z Lichnów do Nowego Ostrowitego – to priorytet. Około miliona złotych będą kosztować budowy sieci wodnych i kanalizacyjnych na nowych osiedlach: W Charzykowach przy ul. Żurawinowej (485 tys. zł), Cisowej (195 tys. zł) i w Chojniczkach przy ul Brzozowej (390 tys. zł). 600 tys. zł będzie przeznaczone na drogi i chodniki budowane w partnerstwie z sołectwami w: Nieżychowicach, Chojniczkach, Lichnowach i Klawkowie.

- Gmina zamierza przeznaczyć 50 tys. w formie grantu na budowę stacjonarnego hospicjum. – Tak, jak w przypadku miasta, to jedyna forma prawna, w jakiej możemy udzielić tej pomocy – wyjaśnia wicewójt Piotr Stanke.

Gmina przymierza się też do wspólnych inwestycji z innymi samorządami. 650 tys. zł przeznacza na wykup nieruchomości pod drogi, m.in. na budowę dojazdu do ZZO w nowym Dworze oraz na modernizację gminnych odcinków „berlinki”. Wspólnie z powiatem będzie przebudowywany most w Silnie (600 tys. zł).

(ro)

  1. 21 listopada 2015  00:56   Temat budzi emocje   A

    Temat sie rozwinął, krotki artykuł o gminnym budżecie skłonił do dyskusji - chyba coś rzeczywiście musi byc na rzeczy z tymi świetlicami, skoro tyle osób czyta i komentuje- mam nadzieje ze nie o zamykanie świetlic wiejskich!!!

    0
    0
  2. 20 listopada 2015  21:46   Popieram   Ja

    "Nie doceniają ci, którzy nic nie robią", "nie popełniają błędów ci, co nic nie robią". Zwolnijcie wszystkich, ale zostawcie wszystkich innych na ciepłych posadkach! Co się dzieje z tymi wszystkimi ludźmi- radnymi, wójtami, sołtysami, posłami! Kto Wam dał władzę?! Ci, których teraz "karcicie" swoimi zachciewajkami? Dokąd ten świat zmierza? Ludzie wykorzystują władzę i bawią się nią, ale ktoś Was kiedyś rozliczy - tam na "Górze", oby "Tam" się Wam udało chociaż dostać... Wielki żal.:(

    0
    0
  3. 20 listopada 2015  10:38   Nie żebym się chciał ...   Masz Talerz?

    Nie żebym się chciał komuś podlizywać. Napiszę wprost, bo znam trochę sprawę „od podszewki”. Na czym chcecie oszczędzać Panowie Wójtowie? Placówki i tak będziecie musieli utrzymywać. Remontować, ogrzewać, itp. Płacić na dzieci w ramach funduszów sołeckich również będziecie musieli z tym, że nie 20 czy 30, a po 50 czy 60 złotych. Na czym (pozornie) zaoszczędzicie? Na pracownikach? Również mieszkańcach gminy zatrudnionych na 0,5 etatu? Na dziewczynach, które kosztem rodzin, własnych dzieci spędzają popołudnia w placówkach, a przed południem przygotowują się do zajęć – opracowują scenariusze, dokształcają się, kupują materiały? Na ludziach oszczędzacie? Załoga - skrupulatnie dobrana, wykształcona, odpowiedzialna i zaangażowana. Załoga, w której każdy pracownik jest instruktorem, opiekunem, po części psychologiem, sprzątaczką, palaczem, konserwatorem i strażnikiem. Tych zwolnicie i komu powierzycie obowiązki – skazańcom? GOK zawsze był na szarym końcu jeśli chodzi o uznanie, ale był pierwszy w robieniu Wam (całej Gminie ) dobrego PR. Wyrazy uznania płynęły z zewnątrz. Pamiętacie chociażby wyróżnienie FWW: „Wzorcowa placówka”? Pamiętacie ile inicjatyw GOK podjął? Ile środków z zewnątrz zdobył? Od dłubanki przez małe granty po kolosalne remonty? Pamiętacie inicjatywę, która nazywa się „AKOLADA”? Kto to robi – krasnoludki? Czym to chcecie zastąpić? Same imprezy w okresie letnim nie wystarczą. Jednego dnia do placówki przyjdzie 2 czy 3 dzieci, drugiego 7 -8, a trzeciego 16 czy 20. Tak jest w każdej miejscowości. Frekwencja jest płynna i zależy od wielu czynników: pogody, sytuacji w szkole, sytuacji w rodzinie i kreatywności instruktora. Dyrektor GOK doskonale sobie z tego zdaje sprawę i elastycznie reaguje kiedy pojawia się problem (do przesunięć personalnych włącznie). Ile na tym zaoszczędzicie 200 – 300 tysięcy rocznie? (szarża i szanty!) Warte są ludzi? Pomyślcie ile trzeba będzie włożyć, żeby to odbudować? Nie podcinajcie ludziom skrzydeł – nie odrosną! Proszę się opamiętać, zanim wszystko rozpieprzycie. Pani Dyrektor – proszę się nie poddawać. Trzymam kciuki.

    0
    0
  4. 20 listopada 2015  09:51   Po co kultura??   Nieprzeliczalna

    Wbrew pozorom nagłówek nie ma skłaniać do myślenia, że jest ona nieważna. Bynajmniej. Nawet jeśli jedno dziecko w świetlicy może uzyskać schronienie lub zainteresowanie ze strony dorosłych, nawet jeśli przychodzi, bo mu się w domu nudzi, tym bardziej jeśli przychodzi, bo w domu nie dzieje się dobrze - to znaczy, że warto! Tylko niemądry człowiek przeliczy człowieka na pieniądze.... Widać tak już musi być, słabi muszą sami sobie radzić i niech powielają to, czego nauczą się w domu i szkole. w tych domach nieraz nie mają czasu dla dziecka, nieraz nie chcą mieć czasu... więc takie dziecko idzie potem w dorosłość i powiela schematy - a można było nauczyć się czegoś więcej... ale po co????

    0
    0
  5. 19 listopada 2015  19:12   bierny, pomyśl, że wisi ...   anonim

    bierny, pomyśl, że wisi tyle czasu to sila rzeczy wskoczy nowy, ale widze, ze zrobili ci prezent i dali, masz chody:)

    0
    0
  6. 19 listopada 2015  18:26   Ciekawi mnie dlaczego ten ...   bierny

    Ciekawi mnie dlaczego ten artykuł znika ze strony głównej, z listy artykułów najczęściej czytanych? Nie wierzę, by nikt nie czytał o tych niecnych poczynaniach i "popisach"...

    0
    0
  7. 18 listopada 2015  16:16   NoTak   Tak

    Zamknąć, zniszczyć. Co dobre, to do skasowania - jak zawsze

    0
    0
  8. 17 listopada 2015  18:23   Optymista, czy naiwny   Realista

    "Nie chwal dnia przed zachodem słońca" Co będzie jak się obudzisz z ręką w nocniku?

    0
    0
  9. 17 listopada 2015  10:51   Pat (1)   (S)he

    A mieszkańczy gminy niechaj poproszą w zamian o kolejnych zastępców! :)

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 listopada 2015  18:15   Do gogo pijesz   Optymista

      Bronię zastępcę, bo jest gość w porządku, tym bardziej był posłem, ma doświadczenie, człowiek z charakterem i ma coś do powiedzenia. Nie będzie nikomu szkodził.Chodzi o wspólne dobro !!!!

      0
      0
  10. 16 listopada 2015  21:14   Prawo i Sprawiedliwość... (2)   .

    Prawo i Sprawiedliwość...

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 18 listopada 2015  13:09   Po co PIS   Krajan

      Z czego jesteś dumny. Czy trzeba być w PIS aby być sprawiedliwym. Nie jestem i nie będę nigdy w żadnej partii. Pochodzę z Charzyków. Gmina i miasto Chojnice jest dla mnie wzorem gospodarności. Czytam i słucham chętnie wiadomości z ukochanego Regionu Chojnickiego. Przed chwilą zakończyłem rozmowę z synem. Mieszka i pracuje w Bawarii. Fabryka przyjęła do pracy uchodźców. Nikogo nie zwolnili, ale solidarnie wszyscy krócej pracują, za mniejsze wynagrodzenie, aby dać szanse nowym pracownikom. Uważam, ze to jest sprawiedliwość i solidarność. Pozdrawiam PiSowców. Z czego jesteś dumny. Czy trzeba być w PIS aby być sprawiedliwym. Nie jestem i nie będę nigdy w żadnej partii. Pochodzę z Charzyków. Gmina i miasto Chojnice jest dla mnie wzorem gospodarności. Czytam i słucham chętnie wiadomości z ukochanego Regionu Chojnickiego. Przed chwilą zakończyłem rozmowę z synem. Mieszka i pracuje w Bawarii. Fabryka przyjęła do pracy uchodźców. Nikogo nie zwolnili, ale solidarnie wszyscy krócej pracują, za mniejsze wynagrodzenie, aby dać szanse nowym pracownikom. Uważam, ze to jest sprawiedliwość i solidarność. Pozdrawiam PiSowców. Z czego jesteś dumny. Czy trzeba być w PIS aby być sprawiedliwym. Nie jestem i nie będę nigdy w żadnej partii. Pochodzę z Charzyków. Gmina i miasto Chojnice jest dla mnie wzorem gospodarności. Czytam i słucham chętnie wiadomości z ukochanego Regionu Chojnickiego. Przed chwilą zakończyłem rozmowę z synem. Mieszka i pracuje w Bawarii. Fabryka przyjęła do pracy uchodźców. Nikogo nie zwolnili, ale solidarnie wszyscy krócej pracują, za mniejsze wynagrodzenie, aby dać szanse nowym pracownikom. Wszyscy się zgodzili. Uważam, ze to jest sprawiedliwość i solidarność. Pozdrawiam PiSowców

      0
      0
    • 17 listopada 2015  17:31   O co Ci chodzi   Przekonany

      Nie wpadajmy w panikę. " chcemy zracjonalizować wydatki GOK a szczególnie utrzymanie w dotychczasowej formie niektórych świetlic" Liczę na rozsądek i mądrość Wójta Gminy Chojnice., że nie zawiedzie nas wyborców i sympatyków Jego osoby. Oczywiście podzielam obawy zaniepokojonych. To nie ma być likwidacja, a zracjonalizowanie GOKu. Szukamy oszczędności w funkcjonowaniu świetli i domów kultury. Ma być lepiej i taniej, Ma być lepiej i oszczędniej. Ma być mądrzej i korzystniej dla Gminy, pracowników GOKu , a szczególnie dla dzieci i seniorów korzystających z świetlic. Niech się deklarują pracownicy GOKu (ale wszyscy) gdzie i w czym można dla dobra gminy zaoszczędzić. Niech się deklarują (ale wszyscy) pracownicy Urzędu Gminy w czym zaoszczędzić nie wyłączając radnych i samego Wójta Gminy i Jego zastępcę. A może solidarnie i zgodnie z prawem wszyscy 5%, albo trochę więcej od pensji? Tak ja rozumiem Prawo i Sprawiedliwość, której jestem członkiem i z której jestem dumny.

      0
      0
  11. 16 listopada 2015  08:48   trzeba zracjonalizować ... (2)   Masz talerz?

    trzeba zracjonalizować wydatki GOK bo szarża z roku na rok coraz droższa. Jakby nie mogła wystarczyć Msza św. i jakiś capstrzyk. Jak długo będziemy świętować tą wojnę?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 18 listopada 2015  00:30   Popieram Masz talerza.   Historyk

      Podpisuje się rękoma i nogami pod Twoją opinią. Dyskutowaliśmy na ten temat szeroko w gronie uczestników. Raz na trzy lata widowisko, w każdą rocznice Msza św. i właśnie apel, czy capstrzyk, salwa honorowa, oddanie cześć bohaterom. Igrzyska co trzy lata. Reklama gminy kosztuje. Tam są oszczędności. Tym bardziej, ze na cmentarzu w Laskowicach Pomorskich został pochowany porucznik Wacław Galas. Zmarł 25 października, dwa miesiące po swoich 101 urodzinach. Od 1968 r. dopóki pozwoliło mu zdrowie brał udział jako członek pocztu sztandarowego w uroczystościach patriotycznych upamiętniających Szarżę pod Krojantami. Porucznik Galas był ostatnim żyjącym ułanem 18 Pułku Ułanów Pomorskich. Ponad rok temu, w lipcu 2014 roku, zmarł przedostatni ułan 18 Pułku, rotmistrz Wacław Werenczuk. Także uczestnik szarży pod Krojantami. Pamiętam i wspominam uroczystości przy pomniku z udziałem tego człowieka. Kilka krotnie z Nim rozmawiałem i chętnie słuchałem. To była nauka historii. A igrzyska to droga reklama. Dla wielu rozrywka, piknik pod Krojantami.

      0
      0
    • 16 listopada 2015  09:39   MojeSłowa   TakaJA

      Wypowiedział pan to o czym dyskutujemy od lat! Szarża powinna być raz na trzy lata, bo i tak nic się tam nie zmienia a zabiera dotację ponad 100tys!!!! Zamkniemy świetlice ale szarża zostanie??? Obłęd i głupota!

      0
      0
  12. 14 listopada 2015  21:04   Strzelą sobie w stopę   Ala

    Nie wiem po co stawiają i remontują świetlicy- żeby potem budynki stały puste? I zamknięte... Powinno sie je wykorzystywać wiecej

    0
    0
  13. 13 listopada 2015  23:10   Wójt nie jest niemadry (2)   Zaniepokojona

    Nie wydaje mi sie ażeby wójt wpadł aż na tak beznadziejny pomysł, żeby zamykać świetlice. Gminny Ośrodek Kultury naprawdę dużo robi- w okolicy nie ma podobnie aktywnych ośrodków

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 listopada 2015  00:55   Nie mogę uwierzyć   Zaniepokojony

      Nie mogę uwierzyć w to o czym czytam. Też jestem zaniepokojony.Zbyt wysoko cenię pana Wójta. Wiem, że jest dobrym gospodarzem gminy i szlachetnym człowiekiem. Ale żeby uderzyć w świetlice, w kulturę, w najsłabszych, w dzieci. Kto panu Wójtowi doradza ? Chyba jakiś szaleniec, który chce w oczach sympatyków, wyborców całej naszej gminnej społeczności tego człowieka poniżyć, zniszczyć. Podziwiam aktywność i wspaniałą robotę kilka gminnych świetlic, które znam osobiście. Stawiam je za wzór aktywności. Dlatego podzielam pani opinię. Nie wierzę ażeby pan Wójt wpadł na tak beznadziejny pomysł. A jeżeli gdzieś coś nie gra, co może się zdarzyć, to trzeba sprawdzić, dać reprymendę i naprawić. Oszczędzać na najsłabszych. Brrrr!

      0
      0
    • 14 listopada 2015  10:19   Taaaaaaak   Przerażona

      Przekonamy się niebawem. Wiadomo, że decyzje podejmuje wójt a inni wyłącznie muszą się z nimi zgodzić! Czy w takim razie nie jest niemądry??? Poczekamy, zobaczymy, oby zaniepokojona miała rację...

      0
      0
  14. 13 listopada 2015  10:14   AleSzok   Kiszka

    Wynika z tego, że wójt chce zniszczyć kulturę. Dopiero chwalą mieszkańcy Chojnic, że w gminie dzieje się więcej, więc co zrobić?? Dać im w łeb - sam sobie we własne gniazdo!!!!

    0
    0
  15. 12 listopada 2015  19:34   Zniszczyć łatwo (1)   mieszkanka Chojnic

    Znowu władza chce zniszczyć coś co tak dobrze funkcjonuje,życzyłabym sobie takiej instytucji w mieście Chojnice.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 listopada 2015  21:23   Test na wiarygodność wladzy   Chojniczanka

      Jak dojdzie do likwidacji świetlic tak dobrze funkcjonujących i które są wizytówką gminy. Oj będzie się nasz "burmistrzek" cieszył, że w gminie pada kultura.

      0
      0
  16. 12 listopada 2015  14:40   Zracjonalizować czy zamknać (1)   mieszkanka gminy

    Bardzo niepokoi mnie zapis "chcemy zracjonalizować wydatki GOK a szczególnie utrzymanie w dotychczasowej formie niektórych świetlic" - czy to oznacza zamknąć wiejskie świetlice?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 17 listopada 2015  21:09   Chyba nie zamknąć.   Obserwator

      Łatwo zamknąć, a trudno potem otworzyć. Tak było kiedyś z gminnymi przedszkolami. Choć nie sądzę, aby nasi włodarze byli tacy naiwni, krótko wzroczni, albo nieodpowiedzialni. Jeśli zamkną to znaczy, ze mają mieszkańców, nas podatników z których żyją głęboko w d..... "poważaniu"

      0
      0