Kaszubskim szlakiem zwiedzanie Słupska

Reprezentacja uczniów Technikum nr 3 w Chojnicach uczących się języka kaszubskiego pojechała na całodniową wycieczkę do Słupska. Tam mieliśmy okazję iść kaszubskim szlakiem tego miasta.

Zwiedzając miasto Słupsk okazało się, że ma ono wiele kaszubskich śladów, np. w istniejących zabytkach, nazewnictwie ulic, działalności wielu osób m. in. w oddziale słupskim ZKP.   |  fot. K. Główczewska

Zaczęliśmy najpierw od punktu Informacji Turystycznej i zwiedzania zabytkowego ratusza, w którym swą siedzibę ma prezydent Słupska Robert Biedroń. Dzięki oprowadzającej nas pani przewodnik weszliśmy do gabinetu prezydenta oraz reprezentacyjnej sali, w której władze miasta dokonują ważnych decyzji.

Ściany sali ozdabiają malunki przedstawiające nadanie praw miejskich na prawie lubeckim w 1310 r. przez brandenburczyków. Najbardziej odważni z nas udali się na sam szczyt ratusza – na wieżę, z której widać było panoramę miasta. Kolejnym punktem naszej wycieczki był Młodzieżowy Dom Kultury, w którym odbywały się II Spotkania Kaszubskie pn. „Kaszëbë wołają nas”. Uroczystość organizowana była przez Technikum TEB Edukacja w Słupsku, z którym nawiązaliśmy kontakt, gdyż w tejże szkole od września 2016 r. uczy się języka kaszubskiego.

Na spotkaniu mieliśmy okazję posłuchać wiązanki kaszubskich piosenek wykonywanych przez Kapelę „Zgoda” a także obejrzeć przedstawienie na podstawie powieści Aleksandra Majkowskiego „Żëcé i przigodë Remusa”. Bardzo ciekawym elementem spotkania była prezentacja fryzur inspirowanych motywami kaszubskimi. Uczennice z klas pierwszych technikum uczące się zawodu fryzjerskiego pokazały nam swoje pomysły na kaszubskie fryzury.

Po prezentacji publiczność musiała zagłosować na najlepszą fryzurę, a jak się okazało – wygrała fryzura nr 1: kunsztownie wykonany warkocz wokół głowy, spięty z tyłu siedmiobarwnymi wstążkami. Po zakończeniu II Spotkania Kaszubskiego zostaliśmy zaproszeni na poczęstunek. Będąc w Słupsku nie mogliśmy pominąć ważnego miejsca jakim był Zamek Książąt Pomorskich zbudowany na początku XVI wieku dzięki Bogusławowi X.

Zamek był kiedyś siedzibą książęcego rodu Gryfitów. Dziś znajduje się w nim Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku ze zbiorami poświęconymi ziemi słupskiej (m. in. Słowińców), a także największy światowy zbiór portretów Stanisława Ignacego Witkiewicza (Witkacego). Ostatnim punktem wycieczki było spotkanie z ks. Mariuszem Synakiem – Kaszubą i proboszczem parafii prawosławnej w Słupsku.

Dzięki niemu mieliśmy okazję wejść do środka cerkwi p. w. św. Piotra i Pawła oraz posłuchać o zwyczajach i tradycjach prawosławnych związanych z przeżywaniem Wielkiego Postu i Wielkanocy. Po wycieczce Słupsk kojarzyć się nam będzie z postacią Anny Łajming – Honorowej Obywatelki Słupska. Pochodząca z naszych południowych Kaszub pisarka jest pochowana w Słupsku i jest patronką jednej z słupskich ulic.