Chcą zmiany pomnikowego napisu

Publikujemy petycję sporządzoną przez członków Stowarzyszenia Arcana Historii. Petycja dotyczy zmiany napisu na pomniku na cmentarzu żołnierzy radzieckich w Chojnicach z obecnego - "Bohaterom ZSRR" na proponowany przez nas.

Cmentarz żołnierzy radzieckich w Chojnicach.   |  fot. arch.red.

Pismo kierowane jest do Rady Miejskiej w Chojnicach i do Burmistrza Miasta Chojnice.  Petycję podpisali: Marcin Wałdoch prezes SAH, Krzysztof Szulczyk zastępca prezesa SAH, Zbigniew Reszkowski przewodniczący Koła Związku "Solidarności" Polskich Kombatantów, Radosław Sawicki prezes Stowarzyszenia Wspólna Ziemia, Mariusz Brunka prezes Fundacji Inicjatyw Obywatelskich im. Marcina Fuhrmanna.

Treść petycji! zobacz_.jpg 
 

Marcin Wałdoch
prezes
Stowarzyszenie Arcana Historii

14_luty.jpg

zobacz_foto.jpg

  1. 5 lutego 2011  19:02   bohaterom! (4)   anonim

    "Sejm przyjął 3 lutego ustawę o Narodowym Dniu Pamięci "Żołnierzy Wyklętych". Nowe święto państwowe obchodzone będzie 1 marca". Czy można nazywać kogoś BOHATEREM kogoś kto mordował "Żołnierzy Wyklętych"???

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 8 lutego 2011  01:45   ŻOŁNIERZE WYKLĘCI - DO ...   anonim

      ŻOŁNIERZE WYKLĘCI - DO KOŃCA NIEZŁOMNI!

      0
      0
    • 6 lutego 2011  12:04   bohaterom?   anonim

      Ale przez małe "b"! A co do ustawy, to jaki Sejm takie i jego ustawy - nic dodać nic ująć!

      0
      0
    • 5 lutego 2011  22:45   narodzie polski   mickiewicz nie szyborska

      Nigdy nie występuj w swojej obronie. Bo to jest Twoja największa zguba.

      0
      0
    • 5 lutego 2011  21:49   można!   rezun

      Bronek będzie bohaterem co zablokuje tą ustawę. Czas pokaże kto jest bohaterem... Brrrr Osip to nie mój dziadek.

      0
      0
  2. 5 lutego 2011  12:26   symbole zakazane! (1)   anonim

    Jeżeli symbole faszystowskie i komunistyczne są prawem w Polsce zakazane. To czy nie jest łamaniem prawa pozwalanie na ich publiczne eksponowanie?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  3. 5 lutego 2011  12:02   Witam - ja chciałbym ... (2)   Jan Buszak

    Witam - ja chciałbym rzucić mały kamyk do innego ogródka, a mianowicie: Pytanie do SAH - czy coś Wam mówi data 2 styczeń 1657 r.? Czekam na odp. i pozdrawiam.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  4. 5 lutego 2011  09:35   do Kola   Kazimierz39

    popraw mnie bo nie jestem pewien.Sawicki to zdaje się lewak i pacyfista,a pozostali ND-cy?czy nie? jeśli mam racje to wygląda na porozumienie idealistów ponad podziałami ,przeciw obłudzie, serwilizmowi niestosowności, czy coś w ten deseń,wiec może to wyglądać dosyć bezpartjnie,a tym PISem to już liściować śmiesznie

    0
    0
  5. 5 lutego 2011  08:38   HISTORIE PISZĄ ZWYCIĘZCY   przegrany

    część obywateli 2RP witała Niemców z kwiatami.Szczególnie na kresach.NP 3miliony ofiar głodu(kolektywizacja wsi na Ukrainie)to nie kanapka ze szczawiem....reasumując.. "Żołnierzom Wermachtu poległym w walce z bolszewizmem" lub w wersji adekwatnej do obecnej kości niezgody "BOHATEROM TRZECIEJ RZESZY" 2WŚ to był wyrafinowany fortel wujka Józka,który zawsze powtarzał że "Europy nie da się zdobyć" (wielu próbowało) "EUROPE TRZEBA WYZWOLIĆ"

    0
    0
  6. 5 lutego 2011  07:52   Podaj kod (?) a nie Pin TO ...   anonim

    Podaj kod (?) a nie Pin TO PRZEPROSI, ADMIN CI NIE UDOSTĘPNI GO, CHYBA ZE POLICJA ZWROCI SIE Z PROSBA O TO

    0
    0
  7. 5 lutego 2011  02:27   ... (1)   kol

    komentarz usunięty przez moderatora

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 5 lutego 2011  03:06   kol-namierzony z 2011-02-05 ...   Poszkodowani

      kol-namierzony z 2011-02-05 02:27. Jeżeli nie przeprosisz dzisiaj na tej stronie to sprawa trafi do prokuratury. Wmagany jest twój podpis i adres.

      0
      0
  8. 4 lutego 2011  21:10   ... (4)   okupacja sowiecka

    komentarz usunięty przez moderatora

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 5 lutego 2011  12:47   PRZEPRASZAM   okupacja sowiecka

      Jeżeli kogoś uraziłem określeniem "swołocz antypolska". Przepraszam. Była to bardziej ekspresja do pewnych ogólnych zachowań w naszym społeczeństwie niż określenie konkretnych osób. Jeżeli kogoś uraziłem, to przepraszam i dziękuję moderatorowi za usunięcie mojego postu w imię poprawności politycznej, za co już nie mam pretensji. Takie mamy czasy.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  22:47   Wyluzuj gościu   Bart-Mar

      zanim określisz kogoś mianem "swołocz antypolska" bo możesz mieć ciekawe spotkanie z prokuratorem bałwanie.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  22:43   Sam jesteś ofiara   anonim

      nawet nie będę pisał czego! A te najnowsze ofiary to którzy? ci ze Smoleńska, czy ci biedacy którzy upchani w busie jechali zarobić parę groszy? Jeżeli ci pierwsi to zrób zbiórkę na jeszcze jeden pomnik dla nich - ale taki za parę milionów zł.!

      0
      0
    • 4 lutego 2011  22:05   ot durak...ruki wierch!   anonim

      ot durak...ruki wierch!

      0
      0
  9. 4 lutego 2011  20:39   Kiedyś mieli pretensję do ... (1)   anonim

    Kiedyś mieli pretensję do Bieruta, że Polska była zapluta, poźniej do Gomułki, że są puste półki, za Gierka każdy żarł cukierka, za Jaruzelskiego że są spodnie „Jaruzelki” goła du.a i szelki, Wałesy nie lubili i go w skarpetkach puścili, za Olka że pił z pindolka, wprawdzie butelczyna mala, ale na grobach go powalała, teraz czerwonoarmiści, ze nie byli zajebiści, wiec mam pytanie co się ku..wa stanie, kiedy normalnośc nastanie?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  20:41   dobre....   anonim

      dobre....

      0
      0
  10. 4 lutego 2011  20:31   ... (1)   anonim

    komentarz usunięty przez moderatora

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  11. 4 lutego 2011  20:29   Już raz była ... (1)   anonim

    Już raz była Banhoffstrasse, gdyby nie ruscy dalej by była.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 5 lutego 2011  02:14   Finsersztrase   Oj nielezja

      Finsersztrase

      0
      0
  12. 4 lutego 2011  20:17   ul. Dworcowa (2)   BUBI

    Koniecznie zmienić nazwę ul.Dworcowa na jakąś bardziej swojską, najlepiej jakiegoś świętego! Bo kto to był ten DWORCOW? też pewnie jakiś Rosjanin i to bardzo zasłużony bo ulice jego imienia są w prawie każdym Polskim mieście!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  13. 4 lutego 2011  20:07   Wracać do piaskownicy...... (1)   anonim

    Niektórzy powinni wrócić do piaskownicy, albo iść na sanki a nie zajmować się historią bo g.... wiedza !

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  14. 4 lutego 2011  19:38   cała/pół prawda (2)   Jan Buszak

    Witam. Mam take proste pytanie w kwestii "nowego" napisu- co oznacza stwierdzenie; ...w walce z nazizmen... A dlaczego nie napisać WPROST(!!!) ...z Niemcami... (jak kto uważa może być nazistowskimi lub hitlerowskimi... ale Niemcami!) - chyba że naziści pochodzili z Marsa (lub była to tylko choroba)Tak jak kiedyś pisano półprawdy tak i teraz (zapewne z racji poprawności politycznej - nie wypada mówić/pisać pewnych rzeczy. Napis obecny jest bliższy prawdy niż zaproponowany bo rzeczywiście tam leżą "Bohaterowie ZSRR" ...a nie Polski. Ot i kropka. A poza tym to jest CMENTARZ(!) a w takim miejscu "nie koryguje" sie histori. Robi sie to w innych miejscach, ale to już osobny temat. Na marginesie coś jeszcze - ja tego nie widziałem lecz mój kolega tak - na starych niemieckich cmentarzach są groby z okresu wojny i to jeszcze ze swastyką i "gapą" i tam nikt nie chodzi od grobu do grobu zbijając młotkiem te znaki... Przepraszam za ten nazbyt długi wywód - Pozdrawiam.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 5 lutego 2011  09:45   sposób/metoda   Jan Buszak

      Jest rzeczą oczywistą, że można dokonać zmian - chodzi tylko oto, żeby odbyło się to z poszanowaniem pewnych elementarnych procedur. A tak nie trudno zgadnąć jaki będzie wynik tej całej "awantury\'... Pozdrawiam.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  23:26   To skąd i jakim cudem ...   anonim

      To skąd i jakim cudem według Ciebie cmentarz uzyskał nowy wystrój i napis na pomniku po 2002 roku?!?

      0
      0
  15. 4 lutego 2011  18:13   Dali ciała z tym, że ... (2)   stary

    Dali ciała z tym, że rocznica zatarta przez PRL, akurat było odwrotnie, ale tak to jest jak za historię biorą się młokosi.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  20:26   ...   100 latek

      komentarz usunięty przez moderatora

      0
      0
    • 4 lutego 2011  19:57   Stary komuch   72 latek

      Stary komuch

      0
      0
  16. 4 lutego 2011  18:11   Nie rozumiem po co na ... (2)   reżyser

    Nie rozumiem po co na plakacie jest znak radzieckiej wytwórni filmowej na stosie trupów, kogo? niemcow rosjan, jakoś nie przemawia do mnie ten plakat.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  19:47   prawda jest taka   Bobko

      To słynna rzeźba z wystawy światowej a później znak wytworni filmowej a stos tych trupów to dzieło Niemców.A nsi chojniccy badacze historii mieszają wszystko razem i uwarzają się znawcami. Idzcie lepiej się pomodlić.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  19:14   Oni używają symboli nawet ...   anonim

      Oni używają symboli nawet nie majac pojęcia, co oznaczają.

      0
      0
  17. 4 lutego 2011  17:15   hmm.   mmh

    A nie było to czasami 18 lutego? http://www.pomorze.gd.pl/mapy/imagepages/image8.htm Polacy chyba nie byli dumni jak wkroczyła armia czerwona (Ruski myśleli, że są to już tereny niemieckie i niczego nie oszczędzali). "Bili ino równo" niszcząc, burząc wszystko co stawało na drodze. A radzieccy żołnierze nie byli tacy odważni - musieli iść do przodu bez względu na niebezpieczeństwo, często ginąc "o tak po prostu".

    0
    0
  18. 4 lutego 2011  16:55   Brak słów   anonim

    O jakiej "solidarności" ty bredzisz anonimie? Gdzie ona jest? Jej nie ma, a jak czegoś nie ma to nie można tego czegoś obrazić.

    0
    0
  19. 4 lutego 2011  16:41   DO "SCORPIO" !!! (2)   P-64

    Masz rację kolego, chociaż zaproponowane nowe epitafium nie jest złe. Ale spójrzmy z drugiej strony, jaki to wrzask ponieśliby solidaruchy gdyby na jakimkolwiek Polskim cmentarzu na świecie zaczęto zmieniać napisy lub poprawiać nasze godło bez uzgodnienia tego ze stroną Polską!!! Myślę, że ci Rosyjscy żołnierze nie marzyli aby zginąć w walkach o Chojnice i zostać na tej ziemi na zawsze ale, że tak się stało niech więc spoczywają w pokoju!!!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  17:30   a czymże jest znak ...   anonim

      a czymże jest znak Solidarności? gowno wartym znakiem symbolem zubożenia Polski i jej moralnego rozpadu.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  16:50   Swastyka, isierp i imłot to ...   anonim

      Swastyka, isierp i imłot to symbole zbrodniarzy wojennych. Nie obrazaj naszego godła i Solidarności.

      0
      0
  20. 4 lutego 2011  16:40   Bochaterzy sowieckiej armi ... (2)   Chojniczanin i Polak

    Bochaterzy sowieckiej armi J.Stalina:mordowali,gwałcili,kradli,podpalali bo uważali Nas za wroga.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  23:28   sieć to możesz zawiązać ...   anonim

      sieć to możesz zawiązać wokół siebie jak zaczniesz siedzieć

      0
      0
    • 4 lutego 2011  19:56   przykład   lustro

      A teraz Armia Amerykańska inaczej robi.Co było w Wietnamie, Korei, Iraku czy teraz w Afganistanie. Dają przykład swiatu. Gwałty, tortury,niszczenie bronią chemiczną, bakteriologiczną. Przykładna armia. A co robiła AK po 1945. Zapytaj się tych co te czasy pamiętają.A ty chojniczninie i polaku sieć cicho. Albo jak będzie salwa w Krojantach to zbieraj łuski i popatrz sobie co to jest.

      0
      0
  21. 4 lutego 2011  16:27   ... (1)   Scorpio

    komentarz usunięty przez moderatora

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  22. 4 lutego 2011  15:37   Ofiary doktryny wojennej (2)   anonim

    Gdyby na pomniku umieścić sentencję "Ofiarom militarnej doktryny Stalina", to myślę, że byłoby to najwłaściwsze określenie osób pochowanych na tym cmentarzu

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  20:01   daleko   marsz

      gdyby nie ci żołnierze i ich wódź to by Polski nie było. Granica Wielkich Niemiec byłaby blisko Japonii. Zachód za Polskie nigdy nie przelewał krwi.tylko Polacy za zachód.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  15:39   Bez sensu, bo gdyby Hitler ...   anonim

      Bez sensu, bo gdyby Hitler nie rozpętał wojny to Armii Czerwonej by nie było w Chojnicach.

      0
      0
  23. 4 lutego 2011  14:16   bohaterzy   stróż

    Gdyby nie Ci, którzy oddali życie za Chojnice w 1945 to w Dolinie Śmierci nie byłoby 2000 osób - większości elity chojnickiej - zamordowanych przez kulturalnych Niemców, ale wszyscy Chojniczanie bo taki był cel tych kulturalnych, bogobojnych, pracowitych Niemców. Po Żydach była kolej na Polaków. Teraz powinniśmy szanować ich groby, tak jak szanyją groby naszych Zołnierzy w innych krajach, gdzie polegli walcząc też z tymi Niemcami.

    0
    0
  24. 4 lutego 2011  13:24   Chwała tym co polegli po ...   anonim

    Chwała tym co polegli po wieczne czasy, oddać życie za nie swój a inny kraj musi budzić szacunek.

    0
    0
  25. 4 lutego 2011  13:13   Wow, widzę, że temat ...   Uczeń gimnazjum

    Wow, widzę, że temat rozpala wyobraźnie, a możemy podyskutujemy dlaczego Solidarność tak się poróźnila i skłocila, dlaczego skoro jest tak dobrze, to dlaczego jest żle.

    0
    0
  26. 4 lutego 2011  12:17   Chojniczanka (2)   anonim

    Dzień dobry. W petycji zapomiano dodać j. angielskiego. Proszę sobie odpowiedzieć na pytanie: Czy polscy lotnicy walczący o Anglię, to bohaterowie, czy zwykli żołnierze? Dla mnie Oni są bohaterami, takimi samymi jak żołnierze Armii Czerwonej, którzy oddali życie dla naszej Ojczyzny.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  14:20   cmentarz wojenny   Grześ

      nasi polegli w Anglii są tak uważani, jak chcą w Chojnicach zrobić na cmentarzu wojennym z 1945.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  14:07   A gdzie masz swoją ...   anonim

      A gdzie masz swoją Ojczyznę, że uważasz, iż Sowieci oddali za nią życie?

      0
      0
  27. 4 lutego 2011  12:01   Co zrobi Rada?   r

    Ciekawy jestem co w temacie powie pan Kuffel, "etatowy" radny - historyk? To chyba zależy od tego co powie burmistrz ;-)

    0
    0
  28. 4 lutego 2011  11:41   "14 lutego 1945 Armia ... (2)   14lutego

    "14 lutego 1945 Armia Czerwona wkracza do Chojnic. Pamięć o tych wydarzeniach zostaje zatarta propagandą PRLu." Chyba się komuś coś na tym plakacie pomyliło, bo kto jak kto ale to PRL bardzo kultywował pamięć o tych wydarzeniach.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  12:40   To trzeba było napisać ...   14lutego

      To trzeba było napisać "Prawda" zamiast "Pamięć" bo tak się kupy nie trzyma a pamięć jest pamięć, nie ma różnych pamięci a jak nie rozumiesz języka polskiego to zobacz do słownika.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  11:47   pamięć pamięci nie równa, ...   As Lotnictwa

      pamięć pamięci nie równa, pamięć PRLu wyparła z siebie gwałty i rabunki, a szerzej - także konsekwencje historyczne tego "wyzwolenia"...

      0
      0
  29. 4 lutego 2011  11:23   ...cd...   Jan Buszak

    ... polskie piekło !... i końca nie widać...

    0
    0
  30. 4 lutego 2011  10:30   zepsułeś Sowa   robotnik

    a juz tak było gorąco,ostra dyskusja się szykowała

    0
    0
  31. 4 lutego 2011  10:30   Petycja   Marcin Wałdoch

    Proszę o zwrócenie szczególnej uwagi na treść petycji do Rady Miejskiej w Chojnicach. Petycja stanowi sedno tego komunikatu prasowego. Sygnotariusze petycji nie współuczestniczą w organizacji obchodów 14 lutego, które w pełni organizowane są przez Stowarzyszenie Arcana Historii. Apeluję o zapoznanie się z petycją. Sprawa obchodów i prezentowanego tutaj plakatu będzie przedmiotem odrębnego komunikatu.Dziękuję za wyrozumiałość. Pozdrawiam

    0
    0
  32. 4 lutego 2011  10:20   Do rzeczy... (2)   Radek Sawicki

    Ta dyskusja - w tym miejscu - jest wyrwana z kontekstu. Skan petycji, zamieszczony powyżej, jest tak słaby, że zapewne nikt z dyskutujących nie przeczytał jej. Dyskusja toczy się więc w odniesieniu do plakatu. Objęła ona bardzo szeroki temat jakim jest historia współczesna i jej postrzeganie (ocena) i generuje tak absurdalne pytania jak np. Czy okupacja niemiecka była lepsza od sowieckiej? Proszę przeczytać petycję. Chodzi w niej o zmianę napisu na pomniku stojącym na cmentarzu żołnierzy radzieckich z "Bohaterom ZSRR" na "Żołnierzom Armii Czerwonej poległym w walce z nazizmem - 1945. Niech spoczywają w pokoju". To wg mnie nie jest jątrzenie i dzielenie, ale próba zażegnania rozłamu, jaki istnieje w społeczeństwie w związku z napisem "Bohaterom ZSRR". Obecnie pomnik jest dedykowany i oddaje cześć nielicznym z poległych żołnierzy radzieckich, którzy odznaczeni byli orderem "Bohater ZSRR" (często byli to najaktywniejsi poplecznicy Stalina), to nie jest pomnik dla wszystkich żołnierzy radzieckich! Jeśli Rada Miejska przychyli się do zaproponowanej zmiany pomnik oddawał będzie cześć wszystkim "ludziom ze wschodu" poległym w walce z Niemcami podczas wyzwalania Chojnic.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  33. 4 lutego 2011  10:14   Mamy wolna i niepodleglą, ...   anonim

    Mamy wolna i niepodleglą, tylko slowa te nadal sa aktualne "Wyklęty powstań, ludu ziemi, Powstańcie, których dręczy głód. Myśl nowa blaski promiennymi Dziś wiedzie nas na bój, na trud...a wiecie dlaczego, bo to najważniejsza pieśń wyrażająca ideały walki o lepszy świat, w którym pracownik jest człowiekiem, a nie niewolnikiem.

    0
    0
  34. 4 lutego 2011  10:11   Ta Polska to skłocone ...   anonim

    Ta Polska to skłocone spoleczeństwo, kolesie przy wladzy, korupcja w kraju, niedożywone dzieci, bieda i ubóstwo, o tym nie piszecie tylko o gwiazdach, był już Gwiazda w Solidarności co sie wypiął na Walęsę.

    0
    0
  35. 4 lutego 2011  09:58   Banda oszołomów znowu ... (2)   Weteran

    Banda oszołomów znowu miesza ,na siłę chcą zaistnieć

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  10:12   na siłę to istnieje ta ...   anonim

      na siłę to istnieje ta pzprowska wierchuszka w Chojnicach,teraz jeszcze robią z tego wydarzenie roku i Finster zaprosi na cmentarz wszystkich radnych żeby się pokłonili BOHATEROM ZSRR! Brawo w końcu doktorat w Moskwie!

      0
      0
    • 4 lutego 2011  10:01   Weteran CCCP   anonim

      Weteran CCCP

      0
      0
  36. 4 lutego 2011  09:54   Baran-podpisz się.... ... (1)   Zbigniew Reszkowski

    Baran-podpisz się.... Dyskuskusja będzie ciekawa? Pstaraj się ujawnić - będziemy sobie wyjaśniać historię "Od Niepodległości do Niepodległości" Te wytarte slogany /Jałta czy Okrągły Stół/

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  10:08   Nazywam się Cap Beee i ...   anonim

      Nazywam się Cap Beee i żaluję ze nie podaję frazesów typu żoładki mamy równe, żyją z naszych podatków , wolna Ojczyznę racz nam dać Panie, pytanie tylko - kiedy?

      0
      0
  37. 4 lutego 2011  09:52   I znowu co roku w lutym ...   anonim

    I znowu co roku w lutym odżywa kabaret, Panowie ciszej nad grobami.

    0
    0
  38. 4 lutego 2011  09:45   Śmieszy mnie wybiórczo ...   anonim

    Śmieszy mnie wybiórczo wybrane czy się stoi czy się leży itp. System PRL był zwichrowany, ale nie oznacza, to, że wszystko było be. Bycie obiektywnym przerasta możliwości dzisiejszych piewców WOLNEJ Polski.

    0
    0
  39. 4 lutego 2011  09:02   ZE SPECJALNA DEDYKACJĄ DLA BARANA tekst i muzyka Paweł Kukiz (2)   robotnik

    Powróćże Komuno w góry i nad morze Znowuż będzie można z pola ukraść zboże O, święty Józefie, zmiłuj się nad nami Wróć do nas Komuno drzwiami i oknami Powróćże Komuno do zakładów pracy Żeby znów szczęśliwi byli rodacy Żeby pospać mogli sobie za maszyną Żeby nic nie robić i pić tanie wino Pójdziemy z rodziną w wyborach głosować A potem po parku będziemy tańcować Niech wróci Komuna i tania kiełbasa Pół litra na głowę i piwo na kaca Po co "Solidarność" i po co wojować Niech wróci Komuna - będziemy harcować Jedni chcą faszyzmu, drudzy księdza wolą A ja chcę komuny oraz Disco Polo

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  14:06   robotnik   pracownik.

      W tedy mogłeś się robotnikiem, a teraz czym jesteś pracownikiem fizycznym - i czekasz, aż twój biznesmen powie - jutro proszę dp pracy nie przychodzić.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  09:16   Widzisz robotnik, bycie ...   anonim

      Widzisz robotnik, bycie obiektywnym być to sztuka, mając taką sztukę jak ty, trudno zachować kulturę.

      0
      0
  40. 4 lutego 2011  08:58   Wielce czcigodny Baranie (1)   robotnik

    Po cóż było się tak rozpisywać,przecież 90% społeczenstwa sie z Tobą zgadza,właściwie cały wpis można by zamknąc w jednym magicznym: ZA KOMUNY BYŁO LEPI

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  09:12   "ZA KOMUNY BYŁO ...   Antykomuch

      "ZA KOMUNY BYŁO LEPI" - Twoje lepi... Czy się stoi czy się leży 2 tys. się należy. Resztę to twoje lepi. Oj się tobie lepiło?

      0
      0
  41. 4 lutego 2011  08:42   Mocarzu, jak Bóg silny, jak szatan złośliwy, Gdy Turków za Bałkanem twoje straszą spiże, Gdy poselst (1)   robotnik

    gloryfikowanie prl-u czy nawet samego stalinizmu poprzez stawianie w opozycji do sanacji,czyli co jak co ale jednak tworu niejakiego piłsudskiego(pps-frakcja rewolucyjna),oraz pisanie o "zniewoleniu" w czasie przeszłym ,tak jakby jego koniec nastąpił po okrągłym stole to właśnie hipokryzja.Kłócił sie bolszewik z socialistą kto więkrzym Polaka wrogiem

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  08:48   a kto powiedział, że ...   anonim

      a kto powiedział, że zniewolenie się skończyło? Większego bełkotu nie widziałem, ale czego się można spodziewać po dyslektykach z frakcji libertarian, którzy mówią o wolności, ale kobiety widzieliby w domu z piątka dzieci.

      0
      0
  42. 4 lutego 2011  08:39   Przydał by się w tym ...   anonim

    Przydał by się w tym miejscu parking.

    0
    0
  43. 4 lutego 2011  07:25   Bardzo dobry i rzeczowy wpis ...   tow.

    Bardzo dobry i rzeczowy wpis jest barana, obiektywny, a co za tym idzie prawdziwy.

    0
    0
  44. 4 lutego 2011  07:23   To byla taka okupacja ... (2)   anonim

    To byla taka okupacja sowiecka, że jako jedyny kraj demoludow mieliśmy najwieksze swobody, rachityczną prywatę, ale byla, kościol funkcjonowal, jednoczesnie najbardziej humorystyczny naród.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  08:26   Solidarnościuchy, dość ze ...   anonim

      Solidarnościuchy, dość ze nic nie zbudowały, to jeszcze rozj***ali to co PRL wybudowala, nie mowiąc o dlugu co zrobili wiekszy niz PRL przez 50 lat. Tylko ze PRL odbudowala kraj a te Bolki z Solidarnosci roztrwonili majątek.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  07:57   Gratuluję toku rozumowania!   Zos

      Kraj na pewno się rozwijał jak reszta normalnej Europy. Szkoda, że tak na prawdę to co najmniej 20 lat mamy do nadgonienia.

      0
      0
  45. 4 lutego 2011  07:19   pytanie (2)   anonim

    czy lepsza okupacja niemiecka z terrorem i obozami koncentracyjnymi czy radziecka ?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  46. 4 lutego 2011  07:17   Proponuję dokonać ponownej ... (4)   Baran

    Proponuję dokonać ponownej ekshumacji i poświęcić pozostałe szczątki żołnierzy, bo przecież wiadomo, że nie byli ochrzczeni, jak że im w polskiej ziemi leżeć? Aż dziw, że ich ziemia na wierzch nie wyrzuciła? A tak na poważnie, to mam do tych wiele szanownych panów pytanie: Gdzie Polska byłaby bardziej zniewolona – pod okupacją niemiecką czy w nowym systemie narzuconym po 1945 r. Proszę mi odpowiedzieć na pytanie w sprawie rozwoju i odbudowy kraju po 1945 r. w porównaniu z sanacyjną Polską. Gdzie i kiedy zwalczono analfabetyzm – w sanacji czy po 1945 r. W jakim okresie historii Polski oddano do użytku największą ilość mieszkań. Okazuje się pod tzw. zniewoleniem. Pytań można by zadać bez liku – tylko po co? To wasze zniewolenie spowodowało, że ludzie mieszkają w zniewolonych mieszkaniach, uczą się w szkołach wybudowanych podczas zniewolenia, wielu z was kończyło szkoły zniewolone itp. Co ciekawe, że nie przeszkadzają wam wasze zniewolone świadectwa itp. Hipokryzja jest przez was akceptowana. Interpretujecie historię, tak, jak wam wygodniej. Bałwochwalcze uwielbienie do Rzeczpospolitej nie każe wam zadać pytania: Dlaczego Zachód przy przyzwoleniu ogólnym sprzedał nas w Jałcie Stalinowi, zresztą nie pierwszy raz nas wyrolowali, dlaczego nie pójdziecie tym śladem, tym bardziej, iż wiadomo, że w 1945 r. innej opcji wyzwolenia Polski nie było. Radzę poczytać historie II wojny, sprawozdania, analizy a wtedy dopiero inicjować akcje, ale takie, które was nie kompromitują.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  11:32   Panie Baran   Radek Sawicki

      Historie znam jako tako, studiowałem ją przez 5 lat na UMK. Proponowana przez Pana forma dyskusji prowadzi donikąd. Proszę odnieść się do treści petycji, a nie generować nowe wątki na zasadzie dużych uogólnień. Będę zobowiązany. Zależy mi na czytelnym przekazie tego co podpisywałem w imieniu "Wspólnej Ziemi" (po konsultacji i przy aprobacie członków); Pan ten przekaz zniekształcasz i rozmywasz.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  10:00   Baran ma kasiorę i rogii - ...   anonim

      Baran ma kasiorę i rogii - zobacz się w lustrze?

      0
      0
    • 4 lutego 2011  09:48   Do anonima z 08:40   anonim

      Nawijaj aż do resztY zbaraniejszesz, masz pojęcie o realiach ówczesnych jak świnia o lataniu. Jesteś zapyziałym młodym gowniarzem o wypranym mozgu. DZIEKI TAKIM BARANOM JAK TY MAMY KRAJ MIODEM I MLEKIEM PLYNACY.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  08:40   Ty się Baranie tej Jałty ...   anonim

      Ty się Baranie tej Jałty czepiasz. Historię jednak znasz słabo. Zachód Polsce nie pomógł wymiernie, ani we wrześniu 1939 roku, ani w latach 1944-1945. Zważ jednak na to, że to nie Zachód nas atakował, a Niemcy i ZSRR. Gadanie o świadectwa z PRL-u jest bzdurą. A te kołchozy z wielkiej płyty to uważasz, za osiągnięcie cywilizacji sowieckiej?Kolejna bzdura, sprawdź sobie ile mieszkań został zniszczonych w czasie II WŚ. Zachód nas nikomu nie sprzedał, bo od nikogo nas nie kupił. Polska po prostu była słaba, bo to Państwo żyło 21 lat. Na arenie międzynarodowej byliśmy mizerią. Ten tort 380 tyś km kw. przypadł w udziale tylko i wyłącznie Niemcom i ZSRR, a po wojnie tylko ZSRR.

      0
      0
  47. 4 lutego 2011  07:01   ... (3)   anonim

    komentarz usunięty przez moderatora

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  19:13   A na nowym bedzie napis Oto ...   Alfred Świniak Oborowo

      A na nowym bedzie napis Oto nowy Dom Kultury zbudowali go knury

      0
      0
    • 4 lutego 2011  12:40   Przykro mi, że Cię ...   Radek Sawicki

      Przykro mi, że Cię rozczarowałem swoim poparciem dla petycji. Bardzo jednak proszę wczytać się w nią i spróbować odebrać jej przekaz taki, jakim jest. Bez emocji i nadinterpretacji, jakie tu się pojawiają. Nie chodzi w tej akcji o odbieranie komuś zasług i deprecjonowaniu ofiarności żołnierzy. Wręcz przeciwnie, zmiana tablicy może zażegnać istniejący konflikt, a pomnik, który obecnie de facto dedykowany jest nielicznym radzieckim frontowcom, odznaczonym prestiżowym swego czasu orderem "Bohater ZSRR", może stać się pamiątką ofiary krwi wszystkich poległych żołnierzy Armii Czerwonej, nie tylko ideowej wierchuszki. Taka jest moja intencja poparcia petycji. Pozdrawiam.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  08:43   Jakby, było tak jak piszesz ...   anonim

      Jakby, było tak jak piszesz to nie byłoby możliwości robienia czegokolwiek z cmentarzami wojennymi. Przypomnę, że to właśnie w XXI w. chyba w 2003 roku, dr Burmistrz był u steru, kiedy zmieniano zapis na pomniku. Wcześniej był jeszcze bardziej kontrowersyjny i śmieszny - Bohaterom ZSRR 1939-1945. Cmentarz to nie jest eksterytorialnym miejscem podległym prawu rosyjskiemu.

      0
      0
  48. 4 lutego 2011  06:58   A napis na Domu Kultury. ... (2)   anonim

    A napis na Domu Kultury. Zanim go zburzą wmurujecie tablicę "Obiekt wybudowany przez totalitarny system w celu podniesienia kultury społecznej" Kultura słabo się buja a napis pozostał. Protestuję!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 4 lutego 2011  09:51   jAKBY SKUWAĆ I BURZYĆ CO ...   anonim

      jAKBY SKUWAĆ I BURZYĆ CO prl WYBUDOWAŁO TO ZOSTANIE NAM TYLKO sTARE mIASTO.

      0
      0
    • 4 lutego 2011  08:45   I tak go burzą, więc nie ma ...   anonim

      I tak go burzą, więc nie ma sensu. Szkoda, że przez 20 lat nie potrafili tego napisu dziękczynnego PRL skuć.

      0
      0