Dot. apelu stowarzyszenia Arcana Historii

Oświadczam, że w związku z kolejną rocznicą oswobodzenia Chojnic od faszystowskich najeźdźców nie zamierzam dokonywać zmian w mojej postawie i czynnościach. Jak co roku złożę kwiaty i zapalę znicze na cmentarzu poległych żołnierzy radzieckich.

Skinienie głowy przez burmistrza jest wyrazem pamięci o poległych żołnierzach.   |  fot. arch.

 Na naszym cmentarzu spoczywa 454 żołnierzy, którzy ponieśli największą ofiarę, ofiarę życia. To Ich pamięć czczę i oddaję Im hołd. Nie kłaniam się „czerwonej gwieździe” i „nie oddaję hołdu Sowietom” jak pisze stowarzyszenie Arcana Historii. Symbolika tego cmentarza jest określona w historii i tradycji Rosji, są to bohaterowie tego kraju. Takich cmentarzy jak nasz, z czerwoną gwiazdą i napisem o bohaterach są setki w Polsce.

Nie znajduję podstaw, dla których miałbym ulegać presji i zmienić moją postawę, tym bardziej, że Arcana Historii piszą nieprawdę jakobym „klękał pod czerwoną gwiazdą”. Składam kwiaty pod pomnikiem, kładąc wiązankę muszę ugiąć nogi, aby położyć ją na cokole. Nie znajduję metody, abym musiał mieć nogi wyprostowane. Klękanie następuje wtedy, gdy kolano jest na podłożu. Przepraszam za drobiazgowość, ale zarzut i kłamstwo jakobym klękał są nieprzyzwoite.

Zapewniam Chojniczan, że znam historię i wiem ile niewyobrażalnych krzywd doznali mieszkańcy Chojnic w lutym 1945 roku. Wielokrotnie podkreślałem, że również moja najbliższa rodzina także została ciężko skrzywdzona. Boleję nad zdarzeniami po 1945 roku, ale to nie polegli i pochowani na naszym cmentarzu obradowali w Jałcie, to nie oni czynili tak wiele krzywd.

Potępiając niczym nieusprawiedliwione postawy wobec ludności cywilnej, mam pewność, że powinienem złożyć hołd tym, których zabili Niemcy, którzy 6 lat wcześniej napadli na Polskę i mordowali naszych mieszkańców w Dolinie Śmierci. W moim stanowisku oddzielam historię od działań w wyniku, których ginęli niewinni ludzie, którzy walczyli ze wspólnym wrogiem, którym były faszystowskie Niemcy.   

dr Arseniusz Finster

  1. 17 lutego 2014  23:17   do Mirka   "stary" kolega

    Mirek, a potrzebne Ci to ?

    0
    0
  2. 15 lutego 2014  18:06   SP5   Robert

    Ja pamiętam jak w roku 1991 Dyrekcja Szkoły podstawowej nr 5 z czerwoną ówczesną dyrektor Barbarą S. zmuszała uczniów w wieku 10 lat do sprzątania i zgrabiania z liści tego ruskiego cmentarza. WSTYD!!!, aby dzieci zmuszać do porządkowania grobów czerwonego okupanta i najeźdzcy. Powinna Pani Barbaro S. w tym czasie wystawić sobie rachunek sumienia z tych czasów. Była Pani najgorszym dyrektorem, który dołował uczniów, przepełnionym partyjną obłudą...Pamiętamy Panią. Rola pedagoga jest Pani Barbaro S. POWOŁANIEM, a nie jak w Pani mniemaniu funkcyjnym figurantem!

    0
    0
  3. 14 lutego 2014  20:18   pajac (1)   oko

    Trudno to inaczej skomentowav

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 15 lutego 2014  10:23   O kim piszesz cymbale?   AS

      Pewnie o tym który spłodził takiego przygłupa jak ty?

      0
      0
  4. 14 lutego 2014  16:57   Armia Czerwona i Wehrmacht to jest to samo ! (4)   anonim

    Po wojnie ACz tak godzila ludzi jak Gestapo.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  20:47   do 20.20   anonim

      To powiec jak byl traktowany rotmistrz i kto Go zabil i jak ? ? ? Odpowiesz ? ?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  20:38   prawda boli?   a.

      prawda boli?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  20:22   Obaj jesteście   anonim

      tak samo durni!

      0
      0
    • 14 lutego 2014  18:08   nie tylko   anonim

      Nie tylko godziła, ale i traktowała gorzej niż Gestapo. Patrz relacje Pileckiego.

      0
      0
  5. 14 lutego 2014  15:51   Ćśśśś....solidarnośc ...   anonim

    Ćśśśś....solidarnośc wszystkich pogodziła:)

    0
    0
  6. 14 lutego 2014  15:34   17.09.39 ! (3)   anonim

    TA ARMIA JUŻ NAS WYZWALAŁA 17 WRZEŚNIA 39 ROKU ! I NAWET Z ZOJUSZNIKIEM !

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  18:04   @ anonim, 2014-02-14 15:52   izabell

      Kto się tak przezywa ten sam "kcapem" się nazywa. "17,09,39!" tylko stwierdza historyczne fakty. Coś nie pasi? Brak argumentów?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  16:35   17.09.39 agresja   anonim

      O kolege anonima z 15.52 prawda boli - dlaczego ?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  15:52   dobrze,że nie z tobą capie   anonim

      dobrze,że nie z tobą capie

      0
      0
  7. 14 lutego 2014  14:54   Tradycji musi się stać zadość.   alex

    "Wiecznie na kolanach". "Po tych schylonych grzbietach, pokolenia natchnienia szukać będą?"

    0
    0
  8. 14 lutego 2014  14:10   Czy Pan Burmistrz wie jaka armia napadła na Polskę 17.09.39 r ? (4)   Raw

    Czcimy nowego okupanta, który wyzwolił nas od swego niedawnego sojusznika, z którym kilka lat wcześniej na nas napadł. Cz jest tu jakaś logiczna sprzeczność ? ? ?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  20:29   @anonim, 2014-02-14 15:08   superbzyk

      W Berezie nikt ni strzelał w tył głowy."w tej waszej sanacyjnej Polsce" - ciekawe? To jaka jest twoja nie sanacyjna? Importowana? Kosmopolityczna? Wiecznie na kolanach, durna, czy ta która "generałowi bzykowi" zagląda pod kołdrę?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  15:31   Amnezja kata   anonim

      Co by o Berezie nie mówić wszyscy żywi zostali - ale potem jak role się zmieniły to się okazało, że Bereza to pikuś (!) w porównaniu z nkwd-owsko gestapowskimi metodami umacniaczy nowej ruskiej władzy w okupowanej Polsce. NKWD lepsze było niż Gestapo ! Ciekawe prawda komuszki ? !

      0
      0
    • 14 lutego 2014  15:08   Strzał? o to tak jak w ...   anonim

      Strzał? o to tak jak w Berezie Kartuskiej, w tej waszej sanacyjnej Polsce w ktorej sie tak lubujecie solidarśierściuchy

      0
      0
    • 14 lutego 2014  14:48   Katyń - strzał w tył głowy i w dół - gdzie szacunek dla zmarłych?   ukss

      Nie ma sprzeczności. Za to jest logika. Jednemu i drugiemu okupantowi zależało na jednym, aby nas wyzwolić od samych siebie i dać nam drugą tożsamość. Jak widać po niektórych gestach i zachowaniach chyba się udało.

      0
      0
  9. 14 lutego 2014  13:05   I dobrze zrobili bo nie ... (2)   anonim

    I dobrze zrobili bo nie chcielismy oddac ani guzika a oddalismy cala Polske

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  21:10   co za "gnojek" i "dobrze zrobili"   Józefie P. wybacz że musisz na to patrzeć!

      No "bzyk" tez tak myślał. Teraz za frajer "laska po 50 " dobrze mu robi za te gesty i słowa pod kołderką. Na dodatek guzików już niema, są jedynie frędzle.

      0
      0
    • 14 lutego 2014  14:05   Ale mamy "wartościowych" rodaków   anonim

      No tak "Polaku" - Niemcy chcieli z nami na Rosję, potem Rosja z nami chciała na Niemcy - i my zachowując się jak NORMALNI ludzie odmówiliśmy jednym i drugim. No to oni potem razem zmówili się na nas. A nasi sojusznicy poświęcili nas jak "jednego zrzuconego z wozu na żer dla goniących wilków aby zyskać czas" Jak to mówią głupich nie żal - za to Ty pewnie nie tylko oddałbyś bez walki guziki i płaszcz ale jeszcze z radością nadstawił....... taki z Ciebie widzę gość!

      0
      0
  10. 14 lutego 2014  12:39   17.09.1939 napadli na nas Marsjanie ! (2)   anonim

    Oni nas juz wyzwolili 17.09.1939 !!!! I potem jeszcze w lutym 1945 ????? ?

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  11. 14 lutego 2014  12:36   Poczytaj sobie dobry ...   anonim

    Poczytaj sobie dobry czlowieku Pakt Ribbentrop-Mołotow a potem dyskutuj, bo z niedoinformowanym nijak sie nie da!

    0
    0
  12. 14 lutego 2014  12:32   Poczytaj sobie niedouku Mein ...   anonim

    Poczytaj sobie niedouku Mein Kampf a potem dyskutuj, bo z głupim nijak sie nie da!

    0
    0
  13. 14 lutego 2014  12:18   Cześć i chwała bohaterskim ...   anonim

    Cześć i chwała bohaterskim żołnierzom radzieckim, którzy oddali to co mięli najcenniejsze - ŻYCIE - ABY PSEUDO POLSKA BYLA W SOWIECKIEJ STREFIE i DOKONCZYLI TO CO RAZEM Z NIEMCAMI ZACZELI 17.09.39

    0
    0
  14. 14 lutego 2014  11:55   Alianci nas oleli, Niemcy ... (3)   anonim

    Alianci nas oleli, Niemcy chcieli z nas zrobic niepismiennych parobkow po odpowiedniej selekcji, armia czerwona poniosla najwieksze ofiary i za to jej sie nalezy szacunek tow. solidarnościuchy i inni nienasyceni rusofobią

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  14:07   Alianci nas poświęcili aby ...   anonim

      Alianci nas poświęcili aby zyskać czas - smutna prawda.

      0
      0
    • 14 lutego 2014  12:34   Oczywiście, wcześniej ...   anonim

      Oczywiście, wcześniej chcieli udzielic nam pomocy ale byliśmy silni zwarci i gotowi to nas przetestowali i slusznie, bo kto wie, jak potoczylyby sie losy wojny, gdybysmy z tej pomocy skorzystali, a tak znowu nam przeszlo liczyc na pana Boga

      0
      0
    • 14 lutego 2014  12:13   Ruski nas nie oleli 17 ...   anonim

      Ruski nas nie oleli 17 września 1939 roku...

      0
      0
  15. 14 lutego 2014  10:52   Cześć i chwała bohaterskim ... (1)   Chojniczanin

    Cześć i chwała bohaterskim żołnierzom radzieckim, którzy oddali to co mięli najcenniejsze - ŻYCIE - ABYŚMY MY MOGLI ŻYĆ !!! W OBLICZU ŚMIERCI WSZYSCY SA RÓWNI !!!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  13:00   "Cześć i chwała ...   anonim

      "Cześć i chwała gwałcicielom"! - tak byś mógł napisać, to by prawda była.

      0
      0
  16. 14 lutego 2014  09:59   Jak zwykle Finster w ...   anonim

    Jak zwykle Finster w towarzystwie osoby, która opozycji groziła podłożeniem bomby, w towarzystwie PZPR, byłych współpraconików i ich synów uczcił pamięć o mocodawcach pojałtańskiej Polski. Świństwo po prostu. Na apel odpowiedział butą.

    0
    0
  17. 13 lutego 2014  21:21   Mylisz się będą w ...   anonim

    Mylisz się będą w "pracy" !

    0
    0
  18. 13 lutego 2014  21:02   komuna   ciekawy

    Domyślam się że Finster, Pietrzyk i Zieliński będą jutro na urlopie.

    0
    0
  19. 13 lutego 2014  20:56   Z tekstu wynika: (2)   erfm

    Zapewniam Chojniczan, że znam historię i wiem ile niewyobrażalnych krzywd doznali mieszkańcy Chojnic w lutym 1945 roku. Wielokrotnie podkreślałem, że również moja najbliższa rodzina także została ciężko skrzywdzona. Boleję nad zdarzeniami po 1945 roku, ale to nie polegli i pochowani na naszym cmentarzu obradowali w Jałcie, to nie oni czynili tak wiele krzywd. Te zbrodnie na ludności cywilnej i poźniejsze ubeckie = zbrodnie niemieckie. Zatem pan dr składa hołd bandytom. CBDU

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  12:13   Cos Ci powiem koleszko   anonim

      bandytom skladaja holdy komuchy, cenia swieta niewolnego prlu, gdzie odznaczano zdrajcow i zaprzedancow

      0
      0
    • 14 lutego 2014  11:20   Coś ci powiem kołku:   anonim

      bandytom składają hołdy solidaruchy, ustanawiają dla nich jakieś święta i odznaczają zdrajców! Tfu, rzygać się chce!

      0
      0
  20. 13 lutego 2014  20:26   walek na prezydenta (2)   anonim

    walek na prezydenta

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  21. 13 lutego 2014  19:26   Jeśli Pan burmistrz chce to ... (3)   anonim

    Jeśli Pan burmistrz chce to oczywiście może obchodzić tę rocznicę ,ale tylko jako osoba prywatna.Nikt nie dał Panu upoważnienia do zajmowania stanowiska w imieniu społeczności miejskiej ws. tak ważnej historycznej sprawy. Wszystkie wygłoszone przez Pana opinie są prywatnymi opiniami p. Finstera. Zatem z racji tego,że dzień 14.02.2014r. jest dniem roboczym zapraszamy Pana do pracy,gdyż jest to Pański jedyny obowiązek.Chyba ,że będzie Pan na urlopie.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  13:17   To poproszę o jakiś ...   anonim

      To poproszę o jakiś formalny dokument,uchwałę rady miejskiej ,który daje burmistrzowi upoważnienie to takich działań

      0
      0
    • 14 lutego 2014  12:09   dlaczego w Twoim imieniu, sam ...   anonim

      dlaczego w Twoim imieniu, sam tam nie idziesz? Lepiej bluzgi anonimowo dawac . ODWAGI ?

      0
      0
    • 14 lutego 2014  11:17   K...... sam z siebie jesteś   anonim

      takim idiotą czy "zero" płaci ci kartoflami za twoją głupotę? Burmistrz ma nienormowany czas pracy cymbale! Składał kwiaty i zapalał znicze np. w moim imieniu!

      0
      0
  22. 13 lutego 2014  19:07   Głupota niektórych ludzi ... (4)   anonim

    Głupota niektórych ludzi POraża, cały PRL był przecież dobrodziejstwem od początku do końca, teraz i wtedy te same ----- przy korytku.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  12:06   PORAZA GLUPOTA   anonim

      ale takich jak Ty dobry czlowieku, komuszku kochany

      0
      0
    • 14 lutego 2014  11:15   PORAŻA GŁUPOTA   anonim

      ale takich jak ty kretynie, solidaruchu zapchlony!

      0
      0
    • 13 lutego 2014  20:38   1 morderca i 2 morderca   ABC

      Juraszu drogi - Celem Niemców i Rosjan było wyniszczenie narodu polskiego. Cmentarz nikomu w oczy nie kole bo nie o niego tu chodzi. Ogarnij to. Byłem w Narviku tam jest cmentarz, na którym leżą Polacy, Niemcy, Francuzi, Norwegowie i Anglicy. I władzę lokalne dbają o jego należyty stan i tyle. Rosja i Niemcy to tacy sami okupanci. Gdyby Niemcy nie najechały swych sojuszników w 41 i wiele lat jeszcze byłaby między nimi PRZYJAŻŃ (!)to nikt by Chojnic nie wyzwalał w 45. Chojnice byłyby niemieckie a Wilno Rosyjskie. Tu nie ma żadnej głębszej filozofii - tylko fakty. Nara

      0
      0
    • 13 lutego 2014  20:00   14.2.   Jurasz

      gdyby Ci żołnierze radzieccy ,wypędzając Niemca tylko do granicy Polski to Dolina Śmierci nie kryła 2000 a kilka tysięcy chojniczan więcej, bo celem Niemców było wyniszczenie narodu polskiego.To w tedy by nie było i tych, którym cmentarz wojenny kole w oczy czy w głupią łepetynę tych anonimów.

      0
      0
  23. 13 lutego 2014  18:40   Glupota niektórych ludzi ...   anonim

    Glupota niektórych ludzi POraża, caly PRL nazywaja komuną i kartki jakby od popczatku byly, teraz kartek nie ma a glodnych przybylo

    0
    0
  24. 13 lutego 2014  18:07   Ludzie nie powielajcie ...   anonim

    Ludzie nie powielajcie opowieści o kartkach i talonach, tych w Polsce nie było! ( One były na zachodzie ! )

    0
    0
  25. 13 lutego 2014  18:04   Ludzie nie powielajcie ... (3)   anonim

    Ludzie nie powielajcie okreslenia komuna, tej w Polsce nie było!

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  26. 13 lutego 2014  17:59   Wyrzekała się żaba błota ! (2)   anonim

    Zabawne jest to jak komuszki odżegnują się od komuny. Tak jak Niemcy po wojnie mówiący, że nie było żadnego faszyzmu tylko narodowy-socjalizm.

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
    • 14 lutego 2014  14:52   KOLEJNY KOMUSZEK   anonim

      zabiera głos nazywając gówno perfumą!

      0
      0
    • 14 lutego 2014  11:12   KOLEJNY IDIOTA   anonim

      zabiera głos nie rozróżniający komunizmu od socjalizmu!

      0
      0
  27. 13 lutego 2014  17:47   My ciągle żyjemy w PRLu (2)   Towarzysz

    Oczywiście, że ona była we Francji, Belgii i innych zacofanych krajach złego Zachodu.... ewentualnie na Marsie. A u nas był raj

    0
    0
    Pokaż/ukryj odpowiedzi
  28. 13 lutego 2014  17:34   Komunę to ty może masz w ...   anonim

    Komunę to ty może masz w rodzinie? bo w Polsce synku komuny nigdy nie było!

    0
    0
  29. 13 lutego 2014  17:21   14.02   podatnik

    Precz z komuną.

    0
    0